ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΟ ΣΥΣΣΙΤΙΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΜΑΣ! ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΠΤΩΧΟΥΣ…
¨Ρίχνοντας¨ τ’ όποιο χρηματικό ποσό στο Κυτίο στην είσοδο του Ναού… ή/και…
¨Δίνοντάς¨ το, στους υπευθύνους(1) του ΕΦΤ(Ενορ.Φιλόπτ.Ταμείο)
Προσκομίζοντας ΤΡΟΦΙΜΑ στο Συσσίτιο(3) (ή στο Ναό) προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή του (ή να διανεμηθούν [σε περίπτωση δυνατότητας] σε όσους τα χρειάζονται)… ή/και…
Αγοράζοντας από καταστήματα τροφίμων ΔΩΡΟΕΠΙΤΑΓΕΣ και προσφέροντας τες στο ΕΦΤ, προκειμένου να δοθούν σ’ όσους τις έχουν ανάγκη… ή/και…
Αναθέτοντας τήν αγορά των ΥΛΙΚΩΝ για το συσσίτιο, στους υπευθύνους(2) του … ή/και…
Αναλαμβάνοντας τα έξοδα (όλου ή μέρους) συγκεκριμένου γεύματος (Όσπρια >200 ευρώ, Μακαρόνια κιμά >230, Κοτόπουλο >330), «Υπέρ Αναπαύσεως» αγαπημένου σας προσώπου, σε συνεννόηση με τους υπευθύνους του (2)… ή/και…
Συμμετέχοντας στους κατά καιρούς περιφερόμενους Δίσκους του Ναού...ή/και
Καταθέτοντας στον Τραπεζικό Λογαριασμό του ΕΦΤ:
Τράπεζα Πειραιώς IBAN: GR 66 0172 0380 0050 3807 5349 683
και επικοινωνώντας έγκαιρα μαζί μας για την έκδοση της νόμιμης απόδειξης.
(1)Υπεύθυνος ΕΦΤ:π.Ιωάννης (τηλ. Ναού 210 9335 460)
(2)Συσσίτιο:κα Μαντώ (τηλ. Συσσιτίου 210 93 50 151,Τρίτη και Πέμπτη πρωί:8.00 με 12.00)
(3)Θέση Συσσιτίου: Θεόγνιδος 10, στο ημιυπόγειο της πολυκατοικίας, πίσω από το Ιερό τού Ναού).
Όταν άρχισα να καταλαβαίνω πόσο υπερήφανος και κενόδοξος είμαι, προβληματίστηκα εκτός των άλλων και για την προσευχή μου… πώς γίνεται ν’ ακούει ο Χριστός τις προσευχές που κάνω για τους αδελφούς; Αρκετό καιρό μετά θαυμάζω τη μεγαλοσύνη Του συνειδητοποιώντας πως με έμαθε να προσεύχομαι χωρίς να το καταλαβαίνω! Όσο πιο απλοϊκά μπορώ θα ήθελα να το μοιραστώ… Ξεκινώντας την προσευχή μου λέω για έναν αδελφό ‘ Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε το δούλο Σου να βρει μια εργασία κλπ…’ Αργότερα, σκεφτόμενος τον αδελφό μου και πόσο τον αγαπώ, ξεχνάω το αίτημα και πλημμυρίζει η καρδιά μου γι’ αυτόν και λέω μέσα μου ‘ Κύριε ελέησε το δούλο Σου όπως Εσύ θέλεις, δώσε του Εσένα!’ Με την πάροδο της προσευχής φεύγει ο νους από το συγκεκριμένο αδελφό και πηγαίνει σε όλους τους αδελφούς και σε μένα και λέω απ’ την καρδιά μου ‘ Κύριε ελέησον εμένα και όλους εμάς που είμαστε ένα με την Αγάπη Σου, κράτα μας μαζί Σου, να Σε ζούμε και να Σ’ αγαπάμε..’!
Καθώς προσεύχομαι έτσι η ψυχή μου ανεβαίνει προς τον Κύριο και ξεχνάω ότι προσεύχομαι, τί ζητάω και για ποιον! Θέλω μόνο να συναντήσω το Χριστό και λέω μόνο ‘ Κύριε Ιησού Χριστέ’. Όταν σταματάω να λέω αυτά τα λόγια, καταλαβαίνω ότι ο Κύριος είναι πολύ κοντά και τότε κάθομαι εκεί μαζί Του κι Αυτός έρχεται μέσα μου και είμαι τόσο ευτυχισμένος και ειρηνικός! Τί να ζητήσω; Αφού είμαι με τον Αγαπημένο μου! Κι Αυτός έρχεται, βλέπει την καρδιά μου τί χρειάζεται, ποιοι είναι μέσα μου και τί προβλήματα έχουμε και όταν πατάει θεραπεύονται οι πληγές, όπου κοιτάζει δίνει την ισχύ Του. Όταν Του έχουμε ανοικτά και Τον προσκαλούμε έρχεται… Όπου Του έχουμε κλειστά παρότι προσευχόμαστε δε θέλει να εισέλθει… Και προσπαθώ πάντα να κρατάω αυτό το τελικό στάδιο της προσευχής όσο πιο πολύ μπορώ, να προσεύχομαι χωρίς να προσεύχομαι, χωρίς λόγια, μόνο με καρδιά ανοικτή! Απλά το μόνο που φροντίζω είναι όταν βαδίζει στην καρδιά μου ο Χριστός να βλέπει όσο πιο πολλούς αδελφούς γίνεται και όσο πιο βαθιά τόσο καλύτερα! Γιατί του Χριστού μας δεν Του αρέσει η επιφάνεια! (Κ.Δ.Κ)
Πώς γίνεται ένας άνθρωπος να βρίσκεται καθηλωμένος σ’ ένα κρεβάτι επειδή έσπασε το πόδι του και να κάνει υπομονή τρεις και τέσσερις μήνες ενώ πρωτύτερα δεν περίμενε ούτε δέκα λεπτά στη στάση για το λεωφορείο; Ο ίδιος άνθρωπος δεν είναι; Πώς γίνεται ένας άνθρωπος να μπορεί να κάνει τώρα χημειοθεραπεία, ενώ πρωτύτερα δεν άντεχε και μόνο στην όψη της βελόνας; Ο ίδιος άνθρωπος δεν είναι; Και πώς γίνεται ένας άνθρωπος που ζει πάνω στο αναπηρικό καροτσάκι να χαμογελάει ενώ πρωτύτερα όλη την ώρα γκρίνιαζε γιατί όλα του φταίγανε και τίποτα δεν μπορούσε να υπομείνει; Τί μεσολάβησε σ’ αυτούς τους ανθρώπους και άλλαξαν συμπεριφορά; Μεσολάβησε μια γνωριμία… η γνωριμία με το Χριστό!
Όποτε καλούμαστε να υπομείνουμε κάτι η πρώτη μας αντίδραση, σχεδόν αντανακλαστική είναι να δυσανασχετήσουμε. Οτιδήποτε μας ξεβολεύει και μας χαλάει τα σχέδια, μας απωθεί και θέλουμε να ξεμπερδεύουμε το συντομότερο δυνατόν! Αυτή η ανυπομονησία όμως κάνει τη ζωή μας εκείνη την ώρα δυσκολότερη. Η αρετή της υπομονής είναι κορυφαία και απαραίτητη για τη ζωή του ανθρώπου. Αυτός που εργάζεται προς την απόκτηση της είναι ευλογημένος. Ποια είναι όμως η πηγή της υπομονής; Από πού θα αντλήσουμε υπομονή; Η απάντηση νομίζω αναμενόμενη… ο Χριστός είναι η προσωποποίηση της υπομονής. Υπάρχει κάποιος άλλος που υπέμεινε όσα υπέμεινε ο Χριστός; Άρα σε Αυτόν πρέπει να στρεφόμαστε κάθε φορά που χρειαζόμαστε υπομονή.
Ο Χριστός είναι το πρότυπο υπομονής για τον άνθρωπο! Και μάλιστα όχι μόνο υπομονή μας δίνει αλλά και τη δύναμη και το δρόμο να διανύσουμε την περίοδο της δικής μας υπομονής. Όπως λέει και ο Απόστολος Παύλος « Η θλίψις υπομονήν κατεργάζεται, η δε υπομονή δοκιμή, η δε δοκιμή ελπίδα…’ Δηλαδή ‘ η θλίψη παράγει σιγά σιγά υπομονή, η δε υπομονή παράγει αρετή δοκιμασμένη και τελεία, η δε αρετή παράγει την ελπίδα στο Θεό… ( Ρωμ.5,3-5) . Έχει να κάνει λοιπόν με τη φιλοσόφηση της ζωής αλλά κυρίως με την πνευματική μας ωριμότητα το αν θα αποδεχθούμε ειρηνικά μια νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται μπροστά μας, αντίθετη με τα πλάνα μας, και θα την βαστάξουμε εν Χριστώ ή αν θα μουλαρώσουμε αρνούμενοι να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα επιδεινώνοντας έτσι την κατάσταση μας. Στην πρώτη περίπτωση όμως, το τέλος αυτής της περιόδου θα μας βρει γαλήνιους, χαρούμενους, σοφότερους και ωριμότερους ψυχοπνευματικά και κυρίως με ενδυναμωμένη τη σχέση μας με το Χριστό αφού Τον είχαμε καλέσει να μας συντροφέψει και να μας συντρέξει όλο το προηγούμενο διάστημα!
Αν λοιπόν καλούμαστε να κάνουμε υπομονή μόνο ένας τρόπος υπάρχει να τα καταφέρουμε για να παραμείνουμε ψύχραιμοι, χαρούμενοι και ειρηνικοί…. να φωνάξουμε κοντά μας το Χριστό. Έχουμε συνειδητοποιήσει ποτέ πόση υπομονή πρέπει να έκανε πάνω στο Σταυρό; Όταν κοιτάμε τον Εσταυρωμένο μας περνάει καθόλου αυτό από το μυαλό μας; Βάζουμε για λίγο τον εαυτό μας στη θέση αυτή; Αντέχουμε; Και τώρα να μπορούμε να έχουμε εμείς δίπλα μας στις δυσκολίες μας Αυτόν τον ίδιο άνθρωπο που άντεξε καρφωμένος πάνω στο Σταυρό για περίπου τρεις ώρες! Ποια άλλη παρηγοριά να ζητήσουμε και πώς να μην υπομείνουμε τώρα και τη δική μας θλίψη όταν ο Χριστός υπέμεινε τη μέγιστη θλίψη καρφωμένος πάνω στο Σταυρό κυνηγημένος και προδομένος από τους ανθρώπους στους οποίους ήρθε να δώσει την Αγάπη Του και να τους σώσει; Ας ζητάμε λοιπόν το Έλεος Του και εκείνες τις δύσκολες ώρες της υπομονής και όλα θα μετατρέπονται από βουνό σε βραχάκι και ας μην Τον διώξουμε όμως όταν θα περάσει η δοκιμασία μας! (Α.Κ.Β)
1,12. «ευχαριστούντες τω Θεώ και πατρί τω ικανώσαντι ημάς εις την μερίδα του κλήρου των αγίων εν τω φωτί».
Σε όλο τον ευαγγελικό δρόμο της σωτηρίας, οι χριστιανοί αισθάνονται ζωντανά, αισθάνονται έντονα, ότι χωρίς την αδιάκοπη βοήθεια του Θεού, τίποτε δεν μπορούν να προσφέρουν για την σωτηρία τους.
Ο φιλάνθρωπος Θεός μας, ο ουράνιος Πατέρας μας, που ακατάπαυστα και στον υπέρτατο βαθμό προνοεί για μας, είναι Εκείνος ο οποίος μας έδωσε την ικανότητα, να γίνουμε μέτοχοι της κληρονομίας των αγίων, που είναι στην φωτεινή βασιλεία Του. (1, 12).
Γενικά, οι άγιες δυνάμεις, για την άγια ζωή, δίνονται από την Τριαδική Θεότητα: «εκ του Πατρός, δια του Υιού, εν Αγίω Πνεύματι». Για την καθολική ζωή «συν πάσι τοις αγίοις» (Έφ. 3, 18) δίδεται σε μας η ικανότητα «εις την μερίδα του κλήρου των αγίων εν τω φωτί» (1, 12).
Ο Θεός, ο οποίος είναι φως, αναπαύεται στους αγίους, διαμέσου της αγιότητάς του «ο Θεός φως έστι και σκοτία εν αυτώ ουκ έστιν ουδεμία» (Α' Ιω. 1, 5).
Η κληρονομία των αγίων είναι ακατάβλητη και αμάραντη, «κληρονομία άφθαρτος και αμίαντος και αμάραντος, τετηρημένη εν ουρανοίς» (Α' Πέτρ. 1, 4), γιατί απ’ όλες τις πλευρές είναι οχυρωμένη με το απρόσιτο φως του Θεού, στο οποίο τίποτε το θανατηφόρο και καταστροφικό δεν μπορεί να προσεγγίσει.
(Προς Κολασσαείς Επιστολή Αποστόλου Παύλου, Αγ. Ιουστίνου Πόποβιτς, σ. 28-29)
Επειδή πρόκειται ν’ ασχοληθεί με το θέμα της επισκοπής, δείχνει κατά τρόπο απόλυτο ποιος πρέπει να είναι ο επίσκοπος, δίνοντας αυτή την παραίνεση όχι υπό τη μορφή εκείνη που συμβουλεύει τον Τιμόθεο, αλλά σα να απευθύνεται προς όλους και ρυθμίζοντας μέσω εκείνου όλους. Και τί λέγει; «Αν κανείς επιθυμεί επισκοπή», δεν το κατηγορώ, λέγει, γιατί είναι έργο προστασίας. Αν κάποιος έχει αυτή την επιθυμία, ώστε να μην επιθυμεί μόνο την εξουσία και την αυθεντικότητα, αλλά τη φροντίδα, δεν το κατηγορώ «γιατί καλό έργο επιθυμεί», λέγει. Γιατί και ο Μωϋσής το επιθύμησε αυτό, αλλ΄ όχι την εξουσία, και έτσι την επιθύμησε, ώστε ν’ ακούσει, «ποιός σε κατέστησε άρχοντα και δικαστή ανάμεσά μας;». Αν κάποιος την επιθύμησε έτσι ας την επιθυμεί, γιατί ονομάσθηκε επισκοπή, επειδή φροντίζει για όλους. «Πρέπει λοιπόν», λέγει, «ο επίσκοπος να είναι άμεπτος, άνδρας μιας γυναίκας». Δεν το λέγει αυτό νομοθετώντας, σαν να μη μπορεί να γίνει κανείς επίσκοπος χωρίς αυτό, αλλ΄ εμποδίζει την αμετρία. Επειδή στους Ιουδαίους ήταν δυνατό να συνάψουν και δεύτερο γάμο και να έχουν συγχρόνως δυό γυναίκες. «Γιατί ο γάμος είναι τίμιος». Μερικοί λένε ότι αυτό το είπε «για να έχει ο άνδρας μια γυναίκα». «Να είναι άμεμπτος». Κάθε αρετή συμπεριέλαβε, λέγοντας, «άμεμπτος». Ώστε, αν κάποιος συναισθάνεται κάποια αμαρτήματά του, δεν ενεργεί σωστά επιθυμώντας ένα πράγμα, από το οποίο απομάκρυνε τον εαυτό του με τα έργα του, ένας τέτοιος δεν πρέπει να άρχει, αλλά να άρχεται.
Πραγματικά ο άρχοντας πρέπει να είναι λαμπρότερος από κάθε λαμπτήρα και να έχει βίο ακηλίδωτο, ώστε όλοι να προσβλέπουν σ’ εκείνον και να συμμορφώνουν τη ζωή τους σύμφωνα με την δική του ζωή. Το κάνει αυτό όχι απλώς για να δώσει αυτήν την παραίνεση, αλλ΄ επειδή κι αυτός επρόκειτο να καταστήσει επισκόπους, πράγμα που συμβούλευε και στον Τίτο γράφοντας, και επειδή ήταν φυσικό πολλοί να επιθυμούν το πράγμα αυτό, γι’ αυτό τα παραγγέλλει αυτά. «Να είναι νηφάλιος», λέγει, δηλαδή διορατικός, έχοντας αμέτρητα μάτια από παντού, βλέποντας με οξύ μάτι και χωρίς να αμβλύνει το μάτι της διάνοιας. Γιατί πολλά είναι αυτά που συμπίπτουν και δεν αφήνουν το μάτι να βλέπει καθαρά και όπως έχουν τα πράγματα, καθόσον και λύπες και φροντίδες και πλήθος υποθέσεων και πολλά άλλα επισωρεύονται από παντού. Πρέπει λοιπόν να είναι άγρυπνος, χωρίς να μεριμνά μόνο για τα δικά του, αλλά και για των υπολοίπων. Πρέπει να βρίσκεται σε εγρήγορση, να ζει ζωή πνευματική, να πνέει φωτιά, όπως θα λέγαμε, και περισσότερο από το στρατηγό νύχτα και μέρα να περιτρέχει το στράτευμα, να κοπιάζει και να το υπηρετεί, έχοντας τη μέριμνα και τη φροντίδα για όλους.
«Να είναι σώφρονας, κόσμιος, και φιλόξενος». Αυτά επειδή τα έχουν και πολλοί από τους αρχομένους (γιατί πρέπει και αυτοί να είναι ίσοι με τους άρχοντες σ’ αυτά), δείχνοντας το εξαίρετο των επισκόπων, πρόσθεσε, «να είναι διδακτικός», γιατί από αυτό ο αρχόμενος δεν έχει καθόλου ανάγκη. Αυτό περισσότερο από όλους πρέπει να το έχει εκείνος στον οποίο έχει δοθεί αυτή η εξουσία. «Να μη είναι πάροινος», δεν εννοεί εδώ τον μέθυσο, αλλά τον υβριστή, τον αυθάδη. «Ούτε να είναι πλήκτης», δεν εννοεί εκείνον που δε χτυπά με τα χέρια. Τί σημαίνει λοιπόν, «να μη είναι πλήκτης»; Επειδή υπάρχουν μερικοί που άκαιρα επιφέρουν πλήγματα στη συνείδηση των αδελφών, μου φαίνεται ότι αυτούς εννοεί εδώ. «Να μη είναι αισχροκερδής, αλλά να είναι επιεικής, άμαχος, αφιλάργυρος, να κυβερνάει καλά το σπίτι του, να έχει παιδιά υποτακτικά και με κάθε σεμνότητα». Αν λοιπόν αυτός που συνάπτει γάμο μεριμνά για τα πράγματα του κόσμου, ενώ ο επίσκοπος δεν πρέπει να μεριμνά για τα του κόσμου, πώς λέγει, «να είναι άνδρας μιας γυναίκας»; Μερικοί λοιπόν λένε, ότι υπαινίχθηκε εκείνον που μένει ελεύθερος από γυναίκα. Αν όμως δεν είναι αυτό, μπορεί να έχει γυναίκα και να είναι σαν να μην έχει. Τότε βέβαια αυτό σωστά το επέτρεψε, σύμφωνα με τη φύση του πράγματος που συνηθιζόταν τότε. Και είναι δυνατόν αυτό να το χειρισθεί κανείς σωστά, αν θέλει. Όπως ακριβώς ο πλούτος δύσκολα εισάγει στη βασιλεία των ουρανών, αλλά σε πολλές περιπτώσεις οι πλούσιοι εισήλθαν, έτσι και ο γάμος.
Αλλά πες μου, τί εννοείς μ’ αυτό; Μιλώντας για τον επίσκοπο έλεγε ότι αυτός δεν πρέπει να είναι μέθυσος, αλλά φιλόξενος, ενώ έπρεπε να πει μεγαλύτερα από αυτά. Γιατί λοιπόν δεν είπε ότι πρέπει ο επίσκοπος να είναι άγγελος, και να μην είναι δούλος κανενός ανθρώπινου πάθους; εκείνα τα μεγάλα που είπε ο Χριστός και τα οποία πρέπει και οι αρχόμενοι να τα έχουν, να έχουν δηλαδή σταυρωθεί και να έχουν πάντα την ψυχή στα χέρια; πράγμα που είπε και ο Χριστός, «ο ποιμήν ο καλός θυσιάζει τη ζωή του για τα πρόβατα», και πάλι, «αν κάποιος δε σηκώσει τον σταυρό του και δεν ακολουθήσει πίσω μου, δεν είναι άξιός μου», αλλά λέγει, «να μη είναι πάροινος»; Καλές είναι οι ελπίδες, αν ο επίσκοπος οφείλει να δίνει συμβουλές γι’ αυτά. Γιατί λοιπόν δεν είπες, ότι πρέπει αυτός από τη γη να μεταφερθεί στον ουρανό, αλλ΄ εκείνα που διέταξες στους κοσμικούς, αυτά δεν τα διατάσσεις στον επίσκοπο; Τί λέγει σε εκείνους; «Νεκρώσατε τα μέλη σας που είναι στη γη» και πάλι, «αυτός που πέθανε, έχει δικαιωθεί από την αμαρτία» και πάλι, «όσοι είναι του Χριστού, σταύρωσαν τη σάρκα» και ο Χριστός πάλι λέγει, «αν κάποιος δεν αποχωρισθεί όλα τα υπάρχοντά του, δεν είναι άξιός μου». Γιατί λοιπόν αυτά δεν τα είπε; Γιατί τέτοιοι λίγοι ήταν δυνατό να βρεθούν, είχαν όμως ανάγκη από πολλούς επισκόπους, και σε κάθε πόλη έπρεπε να υπάρχει ο επίσκοπος που θα προΐστατο.
2. Επειδή λοιπόν επρόκειτο να στηθούν παγίδες στην πορεία της Εκκλησίας, γι’ αυτό μίλησε για αρετή μετρημένη, και όχι για εκείνη την ανώτερη, την υψηλή, γιατί το «να είναι νηφάλιος και κόσμιος και σώφρονας», ήταν κάτι που το είχαν πολλοί. «Να έχει», λέγει, «τέκνα υποτακτικά με κάθε σεμνότητα». Πρέπει τα παραδείγματα να τα δίνει από το σπίτι του. Γιατί ποιος θα μπορούσε να πιστέψει ότι θα υποτάξει τον ξένο αυτός που δεν υπέταξε το γιό του; «Να κυβερνά καλά το σπίτι του». Αυτό το λένε και οι μη Χριστιανοί, ότι δηλαδή αυτός που είναι επιτήδειος στα οικονομικά θέματα, γρήγορα μπορεί να γίνει και πολιτικός. Γιατί τέτοιο πράγμα είναι και η εκκλησία, σαν μικρή οικία, και όπως στην οικία υπάρχουν παιδιά, γυναίκα, υπηρέτες, και όλων την διοίκηση αναλαμβάνει ο άνδρας, έτσι και στην εκκλησία τίποτε άλλο δεν υπάρχει, παρά αυτό, παιδιά, γυναίκες, υπηρέτες. Αν όμως ο προϊστάμενος της εκκλησίας έχει βοηθούς για τη διοίκησή της, αλλά και εκεί ο άνδρας έχει βοηθό τη γυναίκα. Αλλά πρέπει να φροντίζει εδώ για την διατροφή των χηρών και των παρθένων; Έχει και εκεί ο άνδρας τους δούλους, τις θυγατέρες. Άλλωστε είναι και ευκολότερο να διοικείς το σπίτι σου. Αυτός λοιπόν που δε διοίκησε καλά αυτά, πώς θα μπορέσει να διοικήσει τα πράγματα της Εκκλησίας;
Έπειτα, αφού είπε, «αν κάποιος δε γνωρίζει να διοικεί το σπίτι του πώς θα φροντίσει την Εκκλησία του Θεού;». «Να μη είναι νεόφυτος», λέγει. Δεν εννοεί τον νεώτερο εδώ, αλλά τον νεοκατήχητο, γιατί λέγει, «εγώ φύτεψα, ο Απολλώς πότισε, αλλ΄ ο θεός το αύξανε». Αυτόν λοιπόν θέλοντας να δηλώσει το είπε αυτό. Γιατί τί τον εμπόδιζε να πει, να μην είναι νεώτερος; Για ποιό λόγο, λέγει, αυτός χειροτόνησε επίσκοπο τον Τιμόθεο ενώ ήταν νεώτερος; Και το βεβαιώνει αυτό λέγοντας προς αυτόν, «κανένας ας μη περιφρονεί τη νεότητά σου». Γιατί γνώριζε ότι αυτός είχε πολλή αρετή, ότι η ζωή του ήταν ως προς όλα σωστή, πράγμα που το γνώριζε και το γράφει, λέγοντας «από βρέφος έμαθες τα ιερά γράμματα». Το ότι έκαμνε και σκληρή νηστεία το φανερώνουν τα λόγια, «να πίνεις λίγο κρασί εξ αιτίας των πυκνών ασθενειών σου» γράφοντας του μαζί με τα άλλα και αυτό, γιατί, αν δεν ήξερε ότι όλα αυτά θα τηρηθούν από τον Τιμόθεο, ούτε θα τα έγραφε ούτε θα παράγγελνε τέτοια στο μαθητή του. Επειδή λοιπόν πολλοί από τους ειδωλολάτρες προσήρχονταν τότε και βαπτίζονταν, μην οδηγείτε, λέγει, αμέσως στο βάρος της εξουσίας νεόφυτο, δηλαδή νεοκατήχητο.
Γιατί, αν γίνει γρήγορα δάσκαλος προτού γίνει μαθητής, φθάνει και σε αλαζονεία. Αν προτού μάθει να άρχεται γίνει άρχοντας, υπερηφανεύεται. Γι’ αυτό πρόσθεσε, «για να μην υπερηφανευθεί και πέσει στο αμάρτημα του διαβόλου», δηλαδή στην ίδια καταδίκη, την οποία εκείνος υπέστη από την αλαζονεία. Πρέπει όμως αυτός να έχει και καλή μαρτυρία από τους έξω, για να μη πέσει σε χλευασμό και σε παγίδα του διαβόλου. Σωστά, γιατί πρόκειται να χλευασθεί από αυτούς. Ίσως και γι’ αυτό είπε, «να είναι άνδρας μιας γυναίκας», αν και βέβαια λέγει αλλού, «θέλω όλοι οι άνθρωποι να είναι όπως και εγώ», δηλαδή εγκρατείς. Για να μη περιορίσει λοιπόν το πράγμα, αν ζητούσε συμπεριφορά τέλεια, γι’ αυτό ζήτησε αρετή μετρημένη. Γιατί έπρεπε σε κάθε πόλη να τοποθετήσει τον προϊστάμενο, άκουε αυτόν που γράφει στον Τίτο και λέγει, «για να τοποθετήσεις πρεσβυτέρους σε κάθε πόλη, όπως εγώ σε διέταξα». Τί λοιπόν αν έχει καλή μαρτυρία και καλή φήμη, όμως δεν είναι τέτοιος; Προ πάντων λοιπόν αυτό είναι δύσκολο, γιατί είναι αγαπητό να έχουν καλή φήμη στους εχθρούς αυτοί που είναι καλοί, τώρα όμως ούτε αυτό μόνο άφησε γιατί δεν είπε, «πρέπει αυτός να έχει μαρτυρία», αλλά, «πρέπει αυτός να έχει και μαρτυρία», δηλαδή μαζί με τα άλλα και αυτήν, όχι όμως μόνον αυτήν.
Τί λοιπόν αν αυτόν τον κατηγορούν άδικα και από φθόνο και μάλιστα επειδή είναι ειδωλολάτρες; Δεν είναι δυνατόν αυτό γιατί εκείνον που έχει βίον ανεπίληπτο και εκείνοι τον σέβονται. Πώς, λέγει; Άκουε αυτόν που λέγει για τον εαυτό του, «για δυσφημίες και ευφημίες». Δεν κατηγορούσαν δηλαδή τη ζωή τους, αλλά το κήρυγμα, γι’ αυτό λέγει, «για δυσφημίες». Σαν πλάνοι, σαν μάγοι συκοφαντούνταν εξ αιτίας του κηρύγματος. Κι αυτό το έκαμναν, γιατί δεν μπορούσαν να κατηγορήσουν τον τρόπο της ζωής τους. Γιατί δηλαδή δεν είπε κανένας για τους αποστόλους, ότι είναι πόρνοι και ασελγείς και πλεονέκτες, αλλά πλάνοι, πράγμα που αφορούσε μόνο το κήρυγμα; Άραγε όχι γιατί είχαν βίον ανεπίληπτο; Είναι ολοφάνερο, ότι γι’ αυτό.
Έτσι λοιπόν και εμείς να ζούμε, και κανένας δεν θα μας κακολογήσει, κι αν ακόμα είναι εχθρός, κι αν ακόμα είναι άπιστος. Γιατί εκείνος που έχει ζωή λαμπρή, είναι σεβαστός και σε εκείνους, γιατί η αλήθεια αποστομώνει και τους εχθρούς. Και πώς πέφτει σε παγίδα; Πέφτοντας πολλές φορές στα ίδια αμαρτήματα, στα οποία πέφτουν και εκείνοι. Γιατί, αν είναι τέτοιος, γρήγορα κι άλλη παγίδα θα του στήσει ο διάβολος, γρήγορα εκείνοι θα τον καταστρέψουν. Αν λοιπόν πρέπει να έχει μαρτυρία από τους εχθρούς, πολύ περισσότερο πρέπει να έχει και τη μαρτυρία από τους φίλους. Το ότι δεν είναι δυνατό να δυσφημισθεί ένας που ζει ζωή ανεπίληπτη, άκουε το Χριστό που λέγει «ας λάμψει το φως σας μπροστά στους ανθρώπους για να δουν τα καλά σας έργα και να δοξάσουν τον Πατέρα σας τον ουράνιο».
Τί λοιπόν, λέγει, αν συκοφαντείται και υπομένει στην περίπτωση αυτή τη συκοφαντία; Συμβαίνει βέβαια και αυτό. Δεν πρέπει ούτε αυτός να οδηγηθεί στη θέση του προϊσταμένου γιατί είναι μεγάλος ο φόβος. Πρέπει λοιπόν, λέγει, να έχει αυτός και καλή μαρτυρία. Να λάμψουν δηλαδή τα έργα σας. Όπως ακριβώς λοιπόν δεν μπορεί να πει κανείς σκοτεινό τον ήλιο, ούτε ο ίδιος ο τυφλός, γιατί ντρέπεται να εναντιώνεται στη γνώμη όλων, έτσι τον πάρα πολύ καλό δε θα μπορούσε κανένας να τον κατηγορήσει. Και για τα δόγματα βέβαια πολλές φορές θα μπορούσαν οι ειδωλολάτρες να τους διαβάλλουν, δε θα μπορούσαν όμως να τους κατηγορήσουν για την ορθή ζωή, αλλά μαζί με τους άλλους και τους θαυμάζουν και εκπλήττονται. (ΕΠΕ 23,273-283)
Η δικαιοσύνη του Πιλάτου
Περί ποιας δικαιοσύνης μιλάς; Δεν μας χρεώνει ο Θεός κάθε μέρα πιο λίγα απ’ όσα εμείς μπορούμε να πληρώσουμε; Κι όμως, ο Θεός δεν παραπονιέται για το ότι δεν τα επιστρέφουμε.
Περί ποιων νόμων μιλάς; Όποιος δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει κι εκείνο το ελάχιστο των καθηκόντων, που απ’ αυτόν ζητούν οι νόμοι, δεν μπορεί να ονομαστεί ούτε καν πολίτης, ακόμα λιγότερο ήρωας, πόσο μάλλον ελάχιστα άγιος.
Η συμμορία των Ιεροσολύμων, με ηγέτη τον Πιλάτο, δεν θα απολογηθεί για τη μη εκπλήρωση των κρατικών νόμων, αλλά θα απολογηθεί για τη σταύρωση του Θεού.
Όταν ο άνθρωπος εκπληρώσει όλους τους νόμους, τότε μπορεί να πει: Έφθασα το ζώο. Αφού το ζώο ακριβέστατα ζει κατά τον ορισμένο του νόμο. Όποιος δεν έφθασε το ζώο, πώς θα φθάσει τον Θεό;
(Στοχασμοί περί καλού και κακού, Αγ. Νικολάου Βελιμίροβιτς, σ. 46-47)
1181. ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ ΑΓΙΟΣ.
Μια μεγάλη διάνοια, η μεγαλύτερη ίσως που γνώρισε ο κόσμος, ένας άνθρωπος, που πέρασε όλα τα νιάτα του μες την αταξία και γεύθηκε όλες τις ηδονές, και πέρασε απ΄όλα τα στάδια της αμφιβολίας και της πλάνης, ο Αυγουστίνος, νικημένος από την χάρη, μεταστράφηκε και έφθασε σε υπέροχο βαθμό τελειότητος. Μια μέρα – διηγείται ο ίδιος– ωθούμενος από την χάρη και συγκρατούμενος από τις κακές του έξεις, έβλεπε νέους και νέες, που ξεχώριζαν για τον αγνό των βίο και παρά το ζεστό αίμα, που έτρεχε στις φλέβες του, και παρά τις βαθιές ριζωμένες συνήθειες αναφωνεί: «Ότι κατόρθωσαν εκείνοι και εκείναι, γιατί να μη το κατορθώσω και εγώ;». Και με αυτή την σκέψη έγινε ένας μεγάλος άγιος.
(Θησαυρός Γνώσεων και ευσεβείας, Υακίνθου Γρατιανουπόλεως, σελ. 540)
Έζησα τα πρώτα χρόνια της ζωής μου με το ένα πόδι στο χωριό και το άλλο στην πόλη. Γνώρισα απλούς ανθρώπους του χωριού αμόρφωτους και ακαλλιέργητους.
Μεγαλώνοντας βρέθηκα με ανθρώπους μορφωμένους ..πολύ μορφωμένους.
Προχώρησα και βρέθηκα σε μια καλή δουλειά. Συνάντησα ανθρώπους που ασκούν εξουσία και προχώρησα ακόμη περισσότερο. Είχα διακρίσεις, εξελισσόμουν επαγγελματικά και αυτό νόμιζα ότι θα με κάνει καλύτερη.
Ήρθαν στη ζωή μου άνθρωποι δύσκολοι.. πολύ δύσκολοι που με πόνεσαν πολύ. Έτσι ο δρόμος της ζωής μου άρχισε να έχει «σκληρές ανηφοριές».
Ψυχολογική βία από τοξικούς ανθρώπους θα έλεγε κάποιος ψυχολόγος. Ναι ίσως..
Εμένα με λύτρωσε το πλούσιο αντιπαράδειγμα που μου πρόσφεραν.
Πως έγινε αυτό:
Μέσα από τη δυσκολία αναζήτησα τον Κύριο , και εκείνος ήρθε στη ζωή μου απροσδόκητα αληθινά και ΑΜΕΣΑ..
Προσπάθησα να αντιστρέψω το κακό. Να το μεταμορφώσω προς όφελος μου..
Και κάπως έτσι άρχισαν τα πιο ωραία μαθήματα τη ζωής μου. Συνέβη μέσα μου μια καλή αλλοίωση που μέρα με τη μέρα έκανε τη ζωή μου διαφορετική.
Το μάθημα της καλοσύνης το πήρα από την κακία.
Το μάθημα της επιείκειας από την επίκριση και την συνεχή κατάκριση.
Το μάθημα της απλότητας από τον στραγγαλισμό του νου μέσω πολύπλοκων και αδιέξοδων λογισμών.
Το μάθημα της σιωπής από την ακατάσχετη πολυλογία.
Το μάθημα της αγάπης από τις απειλές και τις κατηγορίες.
Το μάθημα της δικαιοσύνης από την αδικία.
Το μάθημα της ευγνωμοσύνης από την αχαριστία.
Το μάθημα της ευθύνης από την απόδοση ενοχών.
Όσο πιο ακραίο το μάθημα τόσο πιο μεγάλη η δική μου αλλοίωση.
Η εμπειρία κοστίζει, εμένα μου κόστισε πολύ, αλλά κέρδισα Χριστό, Ζωή, Φως , Αλήθεια.
Τι μεγάλο μάθημα, τι παιδαγωγία. Τι αληθινή λύτρωση.
Πολλά ωραία ..επώδυνα μαθήματα μέσα από τη λυτρωτική δράση του αντιπαραδείγματος. από τους ευεργέτες της ζωής μου αυτούς τους φαινομενικά «τοξικούς» ανθρώπους που ο Κύριος επέτρεψε να ζω μαζί και να μοιράζομαι. Το αντιπαράδειγμα που μου πρόσφεραν με οδήγησε στην εκκλησία και στο Χριστό.
Αυτό το εξαιρετικά «λίγο τους» έγινε για εμένα το πολύ που μεγάλωσε μέσα μου. Έγιναν τα μάτια με τα οποία αντίκρισα τον Κύριο.
Αναρωτήθηκα πόσο πολύ κακό κάνουν όλα αυτά όταν τα βίωνα και σκέφτηκα ότι ενδεχομένως τα είχα κάνει και εγώ κάποια στιγμή στο παρελθόν χωρίς να το αντιληφθώ.
Μήπως δεν είχα κατηγορήσει, αδικήσει, κατακρίνει; Πόσο πόνο μπορεί να είχα προκαλέσει με την αχαριστία μου τους κακούς λογισμούς μου. Ίσως σε μικρότερο βαθμό. Δεν μπορώ να το κρίνω.
Μήπως υπήρξα αλάθητη; ..δε νομίζω..
Σήμερα με καθαρό μυαλό δίπλα στο Χριστό σκέφτομαι το εξής:
Ο ληστής πριν μετανοήσει δυσκόλεψε του ανθρώπους που ζούσε μαζί. Η πόρνη πριν κλάψει για τις αμαρτίες της δεν ήταν και η πιο καλή συντροφιά.
Όμως κέρδισαν πλουσιοπάροχα τον Παράδεισο.
Ίσως είναι πιο κοντά στον Παράδεισο αυτοί οι «δύσκολοι» άνθρωποι από ότι εγώ.!!
Ίσως είναι Άγιοι και εγώ τους Αγίους στις εικόνες τους προσκυνώ..
Ίσως ο Χριστός έχει ένα τέτοιο σπουδαίο σχέδιο για τη δική μου ζωή, για τη δική τους ζωή, και οφείλω να το σεβαστώ!!
Δεν κατακρίνω κανέναν, δεν χαρακτηρίζω κανέναν εγωιστή ή τοξικό. Είναι ο εν δυνάμει Άγιος.
Υπομένω και περιμένω κάτι καλό μέσα από το σοφό Σχέδιο του Θεού.
Εύχομαι την μετάνοια όλων μας. Προσεύχομαι για αυτή. Έτσι ίσως καταφέρουμε να συναντήσουμε το ληστή και την πόρνη και άλλους μετανοημένους «τοξικούς» κατοίκους του Παράδεισου. (Η εξομολόγηση μιας ψυχής...)
μηχανές του
Ο εχθρός δεν μας πολεμάει απλά και φανερά, αλλά με τεχνάσματα. Τι σημαίνει «μεθοδεία»; Σημαίνει, το να χρησιμοποιή κανείς πονηρία, για να παραπλανήση και με δόλιες επινοήσεις να εξαπατήση κάποιον. Αυτό γίνεται και στις τέχνες, και με λόγια και με έργα. Αυτό συμβαίνει και στα αγωνίσματα, μ’ αυτούς που θέλουν να μας παγιδεύσουν.
Ε.Π.Ε. 21.282
πειράζων
Ο Διάβολος πειράζει. Αν δη κάτι το ασθενές, επιχειρεί. Αν δη κάτι το ισχυρό, απομακρύνεται.
Ε.Π.Ε. 22,432
πολεμεί περισσότερο τους κήρυκες
Ο διάβολος με μεγαλύτερη ορμή πολεμεί τους εργάτες του Θεού.
Ε.Π.Ε. 23,80
χορεύει
Το παράξενο είναι, ότι πολλοί δεν σταματούν να παίζουν και να γελούν ακόμα και κατά την ώρα της προσευχής (μέσα στο ναό). Παντού χορεύει ο Διάβολος. Όλους τους επηρεάζει. Όλους τους εξουσιάζει. Ο Χριστός ατιμάζεται, περιφρονείται. Πουθενά δεν υπάρχει εκκλησία!
Ε.Π.Ε. 24,578
χαίρεται και χορεύει
Καυχάται τώρα ο διάβολος, υπερηφανεύεται και χοροπηδά. Καταντροπιασμένοι και κατηφείς είναι όλοι οι άγγελοι, που είναι εμπιστευμένοι από το Θεό για μας. Κανένας δεν μετανοεί. Όλα σε μας χαμένα πήγαν. Κι εμείς θεωρούμαστε με τα όσα περί πίστεως λέμε, ότι φλυαρούμε.
Ε.Π.Ε. 25,148
εξωθεί και εμποδίζει
Δυο κακά κάνει ο διάβολος: Και στην αμαρτία μας σέρνει, και για τη μετάνοια μας εμποδίζει.
Ε.Π.Ε. 30,294
τιμωρία του νοητού όφεως
Αν το αισθητό φίδι (στην Εδέμ) το τιμώρησε όπως ξέρουμε, με ποια τιμωρία θα τιμωρήση το νοητό φίδι; Αν με κάποια καταδίκη τιμώρησε το όργανο του κακού, είναι ολοφάνερο, ότι περιμένει πολύ χειρότερη τιμωρία αυτόν που είναι ο εμπνευστής του κακού.
Ε.Π.Ε. 30,388
(Χρυσοστομικό Λεξικό, αρχ. Δανιήλ Αεράκη, τόμος Β, σελ. 34-35)
1195. ΚΕΡΔΙΖΩ ΟΤΙ ΚΑΙ Η ΜΕΓΑΛΕΙΟΤΗΤΑ ΣΟΥ. Μια μέρα, ένας βασιλιάς συνάντησε ένα φτωχό βοσκό και τον ρώτησε:
- Πόσο κερδίζεις φυλάγοντας τα πρόβατά σου;
- Κερδίζω ότι και η Μεγαλειότητα σου.
- Πως είναι δυνατό συ απλός βοσκός να κερδίζεις το ίδιο, όπως ένας βασιλιάς;
Ο βοσκός πρόσθεσε:
- Μεγαλειότατε, φυλάγοντας τα πρόβατά μου, θα κερδίσω τον Ουρανό ή την Κόλαση, και η μεγαλειότητα σου δεν μπορεί να κερδίσει περισσότερο.
1198. ΟΙ ΔΙΚΑΙΟΙ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ. Κατηχητής, θέλοντας να δείξει στα παιδιά ότι στον Παράδεισο όλοι οι Μακάριοι θα είναι τέλεια ευτυχισμένοι, ακόμα κι αν ο καθένας απολαμβάνει διαφορετική δόξα, πήρε δύο διαφορετικά ποτήρια διαφόρου μεγέθους και αφού τα γέμισε ως επάνω, ρώτησε τα παιδιά: «Ποιο ποτήρι είναι πιο γεμάτο;» «Κανένα», απάντησαν τα παιδιά, «και τα δύο είναι γεμάτα». «Έτσι, συνεπέρανε και ο Κατηχητής, και στον Παράδεισο ο καθένας θα έχει τόση δόξα όση θα είναι η χωρητικότης των καλών του έργων».
(Θησαυρός Γνώσεων και ευσεβείας, Υακίνθου Γρατιανουπόλεως, σελ. 542-543)
125. Αν οι Φύλακες Άγγελοι δεν μας προστάτευαν από τις επιθέσεις των δαιμόνων, πόσο συχνά θα πέφταμε από μία αμαρτία στην άλλη! Οι Φύλακες Άγγελοι είναι οι οδηγοί μας στο αγαθό, οι δορυφόροι που προστατεύουν την ψυχή και το σώμα μας. Και μένουν πάντοτε μαζί μας, εφ’ όσον δεν τους αναγκάζουμε να απομακρυνθούν με τη σαρκολατρία, την υπερηφάνεια, την ολιγοπιστία και άλλα βδελυρά αμαρτήματα. Μας περισκεπάζουν με τα φτερά της αΰλου δόξης τους και αυτό το νοιώθουμε, έστω και αν δεν τους βλέπουμε. Τους καλούς μας λογισμούς, τις καλές μας κλίσεις, τα καλά μας λόγια και έργα, αυτοί τα υποκινούν όλα.
126. Η μετάνοια πρέπει να είναι ειλικρινής, αδέσμευτος, ανεπηρέαστος και αβίαστος από εξωτερικούς παράγοντας. Ανήκει στην ίδια την καρδιά μας. Δικό της έργο είναι. Είναι «εκ του περισσεύματος της καρδίας» (Ματθ. ιβ’ 34). «Εκχέω την ψυχήν μου ενώπιον Κυρίου», είπε η Άννα, η μητέρα του Σαμουήλ (Α’ Βασ. Α’ 15). Η προσευχή της μετανοίας πρέπει να είναι ένα ξεχείλισμα της καρδιάς, ένα ξεχείλισμα της ψυχής, κάτι δηλαδή το όλως αυθόρμητο και πηγαίο.
(Η εν Χριστώ ζωή μου - Αγ. Ιωάννου της Κροστάνδης, εκδόσεις Παπαδημητρίου, σελ. 72)