ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΟ ΣΥΣΣΙΤΙΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ!

ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΟ ΣΥΣΣΙΤΙΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΜΑΣ!  ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΠΤΩΧΟΥΣ…

¨Ρίχνοντας¨ τ’ όποιο χρηματικό ποσό στο Κυτίο στην είσοδο του Ναού… ή/και…
¨Δίνοντάς¨ το, στους υπευθύνους(1) του ΕΦΤ(Ενορ.Φιλόπτ.Ταμείο)
Προσκομίζοντας ΤΡΟΦΙΜΑ στο Συσσίτιο(3) (ή στο Ναό) προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή του (ή να διανεμηθούν [σε περίπτωση δυνατότητας] σε όσους τα χρειάζονται)… ή/και…
Αγοράζοντας από καταστήματα τροφίμων ΔΩΡΟΕΠΙΤΑΓΕΣ και προσφέροντας τες στο ΕΦΤ, προκειμένου να δοθούν σ’ όσους τις έχουν ανάγκη… ή/και…
Αναθέτοντας τήν αγορά των ΥΛΙΚΩΝ για το συσσίτιο, στους υπευθύνους(2) του … ή/και…
Αναλαμβάνοντας τα έξοδα (όλου ή μέρους) συγκεκριμένου γεύματος (Όσπρια >200 ευρώ, Μακαρόνια κιμά >230, Κοτόπουλο >330), «Υπέρ Αναπαύσεως» αγαπημένου σας προσώπου, σε συνεννόηση με τους υπευθύνους του (2)… ή/και…
Συμμετέχοντας στους κατά καιρούς περιφερόμενους Δίσκους του Ναού...ή/και
Καταθέτοντας στον Τραπεζικό Λογαριασμό του ΕΦΤ:
Τράπεζα Πειραιώς IBANGR 66 0172 0380 0050 3807 5349 683
και επικοινωνώντας έγκαιρα μαζί μας για την έκδοση της νόμιμης απόδειξης.
(1)Υπεύθυνος ΕΦΤ:π.Ιωάννης (τηλ. Ναού 210 9335 460)
(2)Συσσίτιο:κα Μαντώ (τηλ. Συσσιτίου 210 93 50 151,Τρίτη και Πέμπτη πρωί:8.00 με 12.00)
(3)Θέση Συσσιτίου: Θεόγνιδος 10, στο ημιυπόγειο της πολυκατοικίας, πίσω από το Ιερό τού Ναού).

Κείμενα (blog) - Ιερός Ναός Αγίου Σώστη Νέας Σμύρνης
165.«εν σοι... ο αχώρητος Χριστός... χωρηθείναι ηυδόκησε».
 
Η Ενσάρκωσις ήταν το θαύμα και το μυστήριο της σμικρύνσεως του μεγάλου Θεού. Ο άπειρος Θεός σμικρύνεται και χωράει μέσα στην ανθρώπινη ύπαρξι της Παρθένου. Έτσι η Θεοτόκος έγινε «Θεού αχωρήτου χώρα» .
Όταν ο Θεός θέλησε να έλθη κοντά στον άνθρωπο δεν παρουσιάσθηκε με το άπειρο μέγεθος και το ανυπέρβλητο μεγαλείο της θεότητος.  Αλλά σμίκρυνε το μέγεθος του και «εκένωσε» (=άδειασε) το θεϊκό μεγαλείο της δόξης του. Έτσι η Θεοτόκος που εκλήθη να γίνη «τόπος σκηνώματος της δόξης του» μπόρεσε να χωρέση τον «αχώρητον» και να κράτηση στην άχραντη αγκάλη της τον Ύψιστον.
Ο Θεός πλησιάζει διακριτικά τον άνθρωπο. Δεν επιδιώκει να τον εντυπωσιάση, αλλά να τον σώση. Ο Θεός σμικρύνει τη δόξα της παρουσίας του, προκειμένου να μπορέση ο άνθρωπος να τον δεχθή και να τον πιστεύση. Ο Θεός σμικρύνεται τόσο ώστε να χωράη μέσα στην ανθρώπινη καρδιά! «Εάν τις αγαπά με... και ο πατήρ μου αγαπήσει αυτόν και προς αυτόν ελευσόμεθα και μονήν (=θα μείνωμε) παρ' αυτώ ποιήσωμε» (Ιω. ιδ' 23) .
Ο Θεός, στο μυστήριο της Ενσαρκώσεως έγινε ανθρώπινο έμβρυο και έτσι χώρεσε στην μήτρα της Παρθένου. Στο μυστήριο της θείας Ευχαριστίας ο Αμνός του Θεού «μελίζεται και διαμερίζεται» σε μικρά ψιχία και σε λίγες σταγόνες, και έτσι οι πιστοί μπορούν να κοινωνούν το Σώμα και το Αίμα Του.
Αυτός είναι ο Θεός μας! Ενεργεί σαν «μυρμηκολέων» (Ιώβ δ' 11) . Η εικόνα αυτή εάν δεν είχε αποδοθή από τους Πατέρες (βλ. PG 93, 73Α και PG 98, 236D) στο διάβολο, θα μπορούσαμε να τη χρησιμοποιήσουμε στην προκειμένη περίπτωσι για τον Θεό! Ο Κύριος, από το ένα μέρος μεγιστοποιεί τον άνθρωπο και την προσφορά του σ’ Αυτόν και από το άλλο μέρος σμικρύνει τον εαυτό του, προκειμένου να δείξη την απέραντη αγάπη του στον άνθρωπο!
Όλα αυτά μας κάνουν να λέμε με μεγαλύτερη ευγνωμοσύνη την ευχή της θ. Λειτουργίας: «ουκ απέστης πάντα ποιών, έως ημάς εις τον ουρανόν ανήγαγες».
Σε υμνούμεν, σε ευλογούμεν, σοι ευχαριστούμεν, Κύριε»! (I) .
Ο αχώρητος παντί,
πώς εχωρήθη εν γαστρί;
ο εν κόλποις του Πατρός,
πώς εν αγκάλαις της Μητρός;
πάντως ως οίδεν, ως ηθέλησε και ως ηυδόκησεν˙
άσαρκος γαρ ων,
εσαρκώθη εκών˙
και γέγονεν ο Ων,
ο ουκ ην δι’ ημάς˙
και μη εκστάς της φύσεως,
μετέσχε του ημετέρου φυράματος.
Διπλούς ετέχθη, Χριστός
τον άνω κόσμον θέλων αναπληρώσαι.
(Δεκ. ΚΕ' όρθρος)
 
(Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου Στυλίου, Η Πρώτη, εκδ. Γρηγόρη)
 
164.«την γαρ σην μήτραν θρόνον εποίησε και την σην γαστέρα πλατυτέραν ουρανών απειργάσατο» (Θ. Λειτ. Μ. Βασιλείου).
 
Ο έμψυχος χώρος, η «παστάς» μέσα στην οποία έγινε ο γάμος των δύο φύσεων του Χριστού ήταν η μήτρα της Παρθένου. Ο μυστικός αυτός τόπος, το άδυτο και άβατο του θεομητορικού σκηνώματος, τα «άγια των αγίων» της νέας Σκηνής του Θεού απέκτησε έτσι νέες ιδιότητες και νέες διαστάσεις: η παρθενική μήτρα έγινε «θρόνος» που δέχθηκε τον Βασιλέα του κόσμου. Η θεομητορική κοιλία έγινε παλάτι, πλατύτερο και ευρυχωρότερο απ’ τον ουρανό, κατάλληλο για να κατοίκηση εκεί ο Κύριος του ουρανού και της γης.
Η προσφορά της Θεοτόκου στην Ενσάρκωσι ήταν βέβαια σημαντική. Στην πραγματικότητα όμως ήταν μια ανθρώπινη, ταπεινή και μικρή προσφορά, όπως το ωμολόγησε και η Ίδια στον Άγγελο: «Ιδού η δούλη Κυρίου»! Κι όμως, την ταπεινή αυτή προσφορά ο Θεός την μεγιστοποιεί, δίνοντάς της τη δόξα και τις διαστάσεις του μεγαλειώδους.
Ο Θεός μεγεθύνει και μεγιστοποιεί και την πιο ελάχιστη προσφορά που κάνομε σ’ αυτόν. Η χήρα έβαλε στο «γαζοφυλάκιον... δύο λεπτά» και ο Ιησούς είπε «ότι η χήρα η πτωχή αύτη πλείον πάντων έβαλεν» (Λουκ. κα’ 3) . Ο ληστής είπε δύο λόγια στον Εσταυρωμένο και Εκείνος του άνοιξε τον Παράδεισο (Λουκ. κγ' 43) . Ο πιστός για «ολίγα» δούλος της παραβολής αποκαθίσταται από τον Θεό στα «πολλά» (Ματθ. κε’ 21).
Εμείς προσφέρομε στον Θεό σαν άνθρωποι κι’ Εκείνος δέχεται και ανταποδίδει σαν Θεός! Οι άνθρωποι δίνουν ένα και ο Θεός το κάνει εκατό. Αφιερώνει κάποιος τον εαυτό του στον Θεό και Εκείνος υπόσχεται να του δώση «μισθόν εκατονταπλασίονα» (Ματθ. ιθ’ 29) .
Όποιος πλησιάζει τον Θεό παίρνει τις διαστάσεις του Θεού. Ο μικρός γίνεται μεγαλύτερος και ο μεγάλος μέγιστος. Όσοι τελικά αγαπήσουν τον Κύριο θα είναι όλοι μέγιστοι κοντά του, «όμοιοι Αυτώ» (Α' Ιω. γ' 2) .
 
(Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου Στυλίου, Η Πρώτη, εκδ. Γρηγόρη)
 
 
 
163.«η παστάς, εν η ο Λόγος ενυμφεύσατο την σάρκα».
 
Η Ενσάρκωσις ήταν ο γάμος που έγινε ανάμεσα στο Λόγο του Θεού και την ανθρώπινη σάρκα. Η μυστική αυτή ένωσις έγινε μέσα στους αγνούς κόλπους της Παρθένου, η οποία έτσι υπηρέτησε σαν «νυμφικός θάλαμος» (παστάς) .
Η Παρθένος, με τη συμβολή της στην Ενσάρκωσι, έγινε κάτι ανώτερο απ’ το Χωρήβ και το Σινά. Τα βουνά εκείνα υπήρξαν απλώς τόποι Θεοφανίας, χώροι στους οποίους εμφανίσθηκε ο Θεός για λίγες στιγμές και χωρίς να τον δη μάτι ανθρώπου. Ο κόλπος όμως της Θεοτόκου δεν ήταν απλώς ένας παρόμοιος, ανθρώπινος χώρος. Δεν ήταν τόπος στιγμιαίας και αόρατης θεοφανίας. Στη νοητή παστάδα της Θεοτόκου έγινε όχι μόνο εμφάνισις του Θεού, αλλά γάμος και ένωσις του Υιού του Θεού με την αμόλυντη φύσι της ίδιας της Παρθένου. «Την ανθρώπινη φύσι την προσέλαβε στην πιο έξοχη μορφή της από τα πάναγνα, αμόλυντα και πανάμωμα αίματα της αγίας Παρθένας» (Δ, 109) .
Η συνεργία της Θεοτόκου στην Ενσάρκωσι και στα αληθινά Θεοφάνεια ήταν ουσιαστική και προσωπική. Η Θεοτόκος δεν πρόσφερε «κάτι» για να γίνη ο γάμος αυτός. Προσέφερε τον εαυτό της, τον υπαρξιακό της χώρο, το αγνό αίμα της. Δέχθηκε να γίνη η Ίδια «Νύμφη», προκειμένου να σαρκωθή ο «Νυμφίος» και η ανθρωπότης να δη, επιτέλους, τον αόρατο Θεό! Έτσι, χάρις στη συμβολή αυτή της Θεοτόκου «πάσα φύσις αγγέλων», αλλά και ανθρώπων, «τον απρόσιτο ως Θεόν, εθεώρει πάσι προσιτόν άνθρωπον».
Η Θεοτόκος ήταν η μοναδική ανθρώπινη ύπαρξις που αξιώθηκε να ενωθή ουσιαστικά και προσωπικά με τον Υιό του Θεού. Η Παρθένος υπήρξε Μητέρα, αλλά και Νύμφη του Χριστού, όπως είπαμε. Έγινε έτσι η απαρχή του μυστικού και πνευματικού γάμου ανάμεσα στον Χριστό και την ανθρώπινη ύπαρξι. Έκτοτε, ο Νυμφίος Χριστός ενώνεται μυστικά και μυστηριακά, ιδίως στο ι. Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, με κάθε ανθρώπινη ύπαρξι, η οποία έτσι γίνεται Νύμφη του Χριστού, σύμφωνα με τη δήλωσί του: «Ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου το αίμα εν εμοί μένει καγώ εν αυτώ» (Ιω. στ' 54) .
 
(Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου Στυλίου, Η Πρώτη, εκδ. Γρηγόρη)

"Με την κατάκριση σπρώχνουμε τον αδελφό μας πιο χαμηλά"

Αμφέβαλλα αν είχα τηρήσει σωστή στάση σ' ένα περιστατικό και του το ανέφερα.
Του είπα: Γέροντα, μιά Κυριακή πρωί, μετά τη Θεία Λειτουργία,
βρισκόμουν προσκεκλημένος σε σπίτι πνευματικού αδελφού.
Είχαν στήσει ψησταριά στην αυλή και έψηναν κρέας.
Κάποια στιγμή, ανέλαβα κι εγώ να βοηθήσω κι ενώ τακτοποιούσα
τα αναμμένα κάρβουνα, ο γιός τους, μαθητής Λυκείου, που την ώρα εκείνη
πότιζε λουλούδια, έστρεψε το λάστιχο πάνω στη φωτιά.
Δεν ξέρω γιατί το έκανε: Από λάθος, από φιλοπαίγμονα διάθεση,
από επίδειξη προκλητικής επαναστατικότητας; Άγνωστο. Πάντως πετάχθηκαν
στάχτες και νερά επάνω στο κουστούμι μου. Μετά την πρώτη έκπληξή μου,
αποφάσισα να μη δώσω διαστάσεις στο περιστατικό, καθάρισα πρόχειρα
τα ρούχα μου και χωρίς να μιλήσω, σαν να μη συνέβη τίποτε, ξανάρχισα να τακτοποιώ
τη φωτιά, ενώ οι γονείς επέπλητταν το γιο τους. Δεν ξέρω, αν ενήργησα σωστά,
σωπαίνοντας ή αν έπρεπε κι εγώ να μαλώσω το παιδί. Ο Γέροντας μου απάντησε:
"Πολύ σωστά έπραξες. Όταν ο αδελφός μας σφάλλει, εμείς πρέπει να βαστάξουμε
τον πειρασμό του. Η αληθινή αγάπη μας εμπνέει να κάνουμε θυσίες χάριν του πλησίον.
Όπως ο Χριστός, όταν το σταύρωναν, παρακαλούσε στον ουράνιο Πατέρα Του
να συγχωρήσει τους σταυρωτές Του, διότι δεν ήξεραν τί κάνουν.
Χωρίς θυσία, με την κατάκρισή μας, σπρώχνουμε τον αδελφό μας που αμάρτησε
να πέσει πιό χαμηλά, ενώ με τη σιωπηλή θυσία της αγάπης μας και
τη μυστική προσευχή μας για εκείνον, ξυπνάμε τη συνείδησή του,
που σηκώνεται και τον κατηγορεί κι έτσι μετανοεί και διορθώνεται.
Με τη σιωπή σου βοήθησες το παιδί". Θαύμασα, για μιά ακόμη φορά
τη διακριτικότητατης αγάπης του Γέροντα.[Γ 332π.]

"Να μην κατακρίνουμε, διότι ο Θεός θα επιτρέψει να πέσουμε
κι εμείς στις ίδιες αμαρτίες"

Ο Γέροντας συμβούλευε να μην κατακρίνουμε τους άλλους για τις αμαρτίες τους,
διότι ο Θεός θα επιτρέψει να πέσουμε κι εμείς στις ίδιες
αμαρτίες. Μου έλεγε : "Έτσι, μιά νοικοκυρά σ' ένα χωριό,
την ώρα που άναβε φωτιά στο φούρνο της για να ψήσει ψωμί,
ευχήθηκε να μπορούσε να σουβλίσει και να κάψει ζωντανή
στο φούρνο της μιά κοπέλα από γειτονικό χωριό, που έμεινε έγκυος
με κάποιον άγνωστο. Σε λίγα χρόνια, όταν ο άνδρας της ξενιτεύτηκε,
έμεινε κι εκείνη έγκυος με κάποιον συγχωριανό της". Και κατέληξε:
"Γι' αυτό ο Θεός μας συμβουλεύει να μην καταρώμεθα κανένα,
ούτε τον εχθρό μας, και να ευλογούμε όλους, ακόμη και τους εχθρούς μας".
[Γ 288]


(Ανθολόγιο Συμβουλών, ΆγιοςΠορφύριος, εκδ. Ι. Μονή Μεταμορφώσεως, Μήλεσι, σελ.233-234)

Να νιώσουμε την προσευχή ως ανάγκη
“Γέροντα, δεν έχω μεγάλη πίστη και νιώθω αδύναμη.
Ξέρεις τι να κάνης; Να κρεμασθείς από τον Θεό, όπως κρεμιέται
το παιδάκι από τον λαιμό του πατέρα του, και να Τον σφίξης έτσι
που να μην μπορεί να σε απομακρύνει από κοντά του.
Τότε θα νιώσεις σιγουριά και δύναμη.
Νιώθω, Γέροντα, την ανάγκη να ακουμπήσω στον Θεό, αλλά δυσκολεύομαι.
Να σηκώνεις τα χέρια σου ψηλά έτσι σιγά σιγά θα μεγαλώσουν
και θα πιασθείς από τον Θεό.
Γέροντα, όταν δεν έχω πολύ χρόνο και βιάζομαι στην προσευχή,
μήπως κλέβω τον χρόνο που πρέπει να δώσω στον Χριστό;
Ο Χριστός έχει πολλά όσα και να κλέψεις, δεν έχει ανάγκη
εσύ όμως δεν βοηθιέσαι. Δεν έχει ανάγκη ο Χριστός από την προσευχή μας,
αλλά εμείς έχουμε ανάγκη από την βοήθειά του.
Προσευχόμαστε, γιατί έτσι επικοινωνούμε με τον Θεό που μας δημιούργησε.
Αν δεν το κάνουμε, θα πέσουμε στα χέρια του διαβόλου,
και τότε αλλοίμονο μας! Είδες, τι λέει ο Αββάς Ισαάκ;
«Δεν θα μας ζητήση λόγο ο Θεός γιατί δεν κάναμε προσευχή,
αλλά γιατί δεν είχαμε επικοινωνία μαζί του, και με αυτόν τον τρόπο
δώσαμε δικαιώματα στον διάβολο και μας ταλαιπώρησε».
Γέροντα, πώς θα αγαπήσω την προσευχή; Να νιώσεις την προσευχή ως ανάγκη.
"Όπως το σώμα, για να ζήση, χρειάζεται τροφή, έτσι και η ψυχή,
για να ζήση, πρέπει να τραφεί. Αν δεν τραφεί, αποδυναμώνεται
κι έρχεται ο πνευματικός θάνατος.
Γέροντα, τι μας δυσκολεύει στην προσευχή;
Δυσκολευόμαστε, μόνον όταν δεν αισθανόμαστε την προσευχής ως ανάγκη.
Όποιος δεν μπει στο νόημα της προσευχής, για να την αισθανθεί ως ανάγκη,
την θεωρεί αγγαρεία και μοιάζει με το ανόητο παιδάκι που αποστρέφεται
τον μαστό της μητέρας του και όλη την γλυκιά της στοργή,
και έτσι είναι αρρωστιάρικο και κακορίζικο.


(Λόγοι Παϊσίου, τόμος ς΄, Περί προσευχής, Εκδ. Ιερού Ησυχαστηρίου
"Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος", σελ.27-28)

ΥΠΟΜΝΗΜΑ -Στο κατά Λουκάν Ευαγγέλιο-

Ερμηνεία πατερική & θεολογική του Ευαγγελίου του Λουκά
Το ερμηνευτικό Υπόμνημα του Π.Ν. Τρεμπέλα
μεταφρασμένο στη νεοελληνική γλώσσα

Μετάφραση αρχιμ. Νικόλαος Πουλάδας

Κεφάλαιο 14

Στίχ. 7-14. Διδασκαλία για την ταπεινοφροσύνη.
14.7 ῎Ελεγεν δὲ πρὸς τοὺς κεκλημένους(1) παραβολήν(2),
ἐπέχων(3) πῶς τὰς πρωτοκλισίας(4) ἐξελέγοντο, λέγων πρὸς αὐτούς,
7 Βλέποντας ο Ιησούς τους καλεσμένους με ποιον τρόπο διάλεγαν
τις πρώτες θέσεις στο τραπέζι, τούς είπε μια παραβολή:
(1) Μπορούμε να υποθέσουμε ότι η θεραπεία του υδρωπικού έγινε
πριν ακόμη αρχίσει το γεύμα. Τώρα αυτό αρχίζει και όταν κάθονταν
οι καλεσμένοι γύρω από το τραπέζι, εκδηλώθηκε κάποια τάση
μεταξύ τους να πιάσουν τις πρώτες θέσεις (p). Ο Κύριος παίρνοντας
από αυτό αφορμή απευθύνει λόγους οικοδομής στους καλεσμένους.
Μας παρέχει έτσι αξιομίμητο παράδειγμα να επωφελούμαστε από τη συνεστίαση
με φίλους και συγγενείς, για να λέμε αυτά που είναι απαραίτητα για οικοδομή.
Όχι μόνο όταν ήταν μαζί με τους μαθητές του, αλλά και όταν βρισκόταν
σε σπίτι ξένο και με συντροφιά αγνώστων ή και εχθρών που τον παρατηρούσαν,
ο Κύριος επεδίωκε να πει τα διδακτικά και ωφέλιμα.
Και ανάμεσα σε κακόβουλους «όταν συναντούσε τους αμαρτωλούς»
ο Κύριος «δεν σιώπησε τα αγαθά» (Ψαλμ. λη 1,2).
Διότι παρά τις προκλήσεις τους ο Κύριος δεν αγανάκτησε
ούτε «άναψε η καρδιά του μέσα του».
(2) Παραβολή που πάρθηκε από τους εξωτερικούς τρόπους συμπεριφοράς
και αναφέρεται σε εσωτερικές και πνευματικές αρχές (b).
Η συμβουλή που παρέχεται στο χωρίο αυτό δεν είναι καθόλου,
όπως πίστεψαν πολλοί, συμβουλή φρόνησης κοσμικής, ούτε στη σκέψη του Κυρίου,
ούτε στη σκέψη του Λουκά. Ο όρος παραβολή, που χρησιμοποιείται εδώ
και το συμπέρασμα στο σ. 11, αποκλείουν την υπόθεση αυτή και επιβάλλουν
να εκλάβουμε τον λόγο με έννοια θρησκευτική και με πνευματική εφαρμογή.
Με την εικόνα αυτή τη χαριτωμένη και πάρα πολύ επίκαιρη,
παρέχει ο Κύριος στους καλεσμένους μάθημα ταπεινοφροσύνης (g).
Το μάθημα αυτό είναι το εξής: Ο καθένας ενώπιον του Θεού οφείλει
να αισθάνεται ότι η έσχατη θέση είναι η μόνη που αρμόζει σε αυτόν (p),
ως προς δε τους άλλους να θυμάται διαρκώς την προτροπή του Παύλου στο Φιλιπ.
β 3 «με την ταπεινοφροσύνη να θεωρείτε τους άλλους ότι υπερέχουν από τον εαυτό σας».
«Φαίνεται μεν σε κάποιους ίσως, ότι αυτά είναι κάπως μικρά
και όχι άξια πολλής φροντίδας. Όταν όμως κάποιος προσηλώσει
σε αυτά το μάτι της διάνοιας, τότε θα μάθει, από τι κατηγορία, από τη μία,
απαλλάσσουν τον άνθρωπο, και πόσο κόσμιο, από την άλλη, τον κάνουν» (Σχ.).
«Ας νικήσει, λέει, πολλούς με την λαμπρότητα των αρετών, με την ταπεινοφροσύνη.
Διότι υψηλό στα μάτια του Θεού είναι το μέτριο φρόνημα» (Κ).
(3) Εξυπακούεται η λέξη «τον νου»=παρατηρούσε (δ)· κατηύθυνε την προσοχή του (g).
Η προσοχή στην κοινωνική συναναστροφή και συμπεριφορά είναι πολύ ωφέλιμη
και επαινετή συνήθεια (b). Στις πιο συνηθισμένες ενέργειες της ζωής μας το μάτι
του Χριστού μας παρακολουθεί προσεκτικά και σημειώνει καθετί που πράττουμε,
όχι μόνο στις θρησκευτικές μας συνάξεις, αλλά και στα συμπόσιά μας
και τις άλλες κοινωνικές συναναστροφές.
(4) Με την ανάμιξη που σημειώθηκε τα χρόνια εκείνα στην Παλαιστίνη ιουδαϊκών,
ρωμαϊκών, ελληνικών και περσικών εθίμων, δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι
ποια ήταν η πιο τιμητική θέση στο τραπέζι. Το Ταλμούδ αναφέρει ότι σε ανάκλιντρο
που περιλάμβανε 3 παρακαθήμενους, η μεσαία θέση ήταν η πιο τιμητική και
μετά από αυτήν ερχόταν η από αριστερά και τελευταία η από δεξιά (p).

Είπεν ο Κύριος· «Ούτως εστίν η βασιλεία του Θεού, ως αν άνθρωπος βάλη τον σπόρον επί της γης, και καθεύδη και εγείρηται νύκτα και ημέραν, και ο σπόρος βλαστάνη και μηκύνηται ως ουκ οίδεν αυτός. αυταμάτη γαρ η γη καρποφορεί, πρώτον χόρτον, είτα στάχυν, είτα πλήρη σίτον εν τω στάχυϊ» (Μκ. 4:26-28).

Ποια είναι αυτή η Βασιλεία του Θεού, για την οποία μιλάει εδώ ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός; Αυτή για την οποία είπε· «Η βασιλεία του Θεού εντός υμών εστίν» (Λκ. 17, 21).

Με το παράδειγμα του σπόρου που βλασταίνει και στη συνέχεια γίνεται στάχυ, ο Κύριος μας αποκαλύπτει το μεγάλο μυστήριο, το μυστήριο που τελείται μέσα στην ψυχή του κάθε χριστιανού, όταν αυτή γίνεται κοινωνός της Βασιλείας των Ουρανών.

Γνωρίζει ο γεωργός πώς ο σπόρος γίνεται στάχυ; Γνωρίζει ο κηπουρός πώς το βλαστάρι αναπτύσσεται σε καρποφόρο δένδρο ή πώς φυτρώνουν αυτά τα όμορφα λουλούδια; Κανείς δεν το γνωρίζει. Είναι ένα μυστήριο που μόνο ο Θεός το γνωρίζει, το μυστήριο που τελείται μέσα στη γη. Γνωρίζουν κάτι οι βοτανολόγοι, αλλά η γνώση τους είναι σχεδόν μηδαμινή μπροστά σ’ αυτά που θα έπρεπε να γνωρίσουν για να καταλάβουν τι ακριβώς συμβαίνει και πώς από ένα μικρό κόκκο φυτρώνει ένα όμορφο φυτό.

Υπάρχει η επιστήμη που λέγεται εμβρυολογία. Η επιστήμη αυτή μελετά τα έμβρυα του ανθρώπου και των ζώων σε διάφορα στάδια της ανάπτυξής τους. Αλλά βλέπει μόνο εξωτερικά πώς σχηματίζεται και αναπτύσσεται το έμβρυο και δεν μπορεί να εξηγήσει ποια δύναμη τα κάνει όλα αυτά. Μπορεί να μας εξηγήσει το μηχανισμό της κληρονομικότητας; Όχι, όσο και να αναπτυχθεί αυτή η επιστήμη, ποτέ δεν θα μπορέσει να το μάθει. Αυτό το μεγάλο μυστήριο του Θεού θα παραμένει για μας πάντοτε κρυφό.

Όπως φυτρώνει το φυτό, όπως σχηματίζεται το έμβρυο στη μήτρα της μητέρας, με τον ίδιο μυστικό τρόπο αρχίζει και γίνεται πραγματικότητα η Βασιλεία του Θεού μέσα στην ψυχή ενός χριστιανού. Και το μυστήριο αυτό είναι ακόμα βαθύτερο από το μυστήριο της γέννησης και της ανάπτυξης των ζωντανών οργανισμών. Εδώ η θεία χάρη ενεργεί μέσα στην καρδιά που διψά την αλήθεια, την καρδιά που έχει αγαπήσει τον Χριστό. Αυτή η χάρη γεννά μέσα μας τις αρετές και μας οδηγεί στην πνευματική τελείωση, η οποία τελείωση γίνεται η Βασιλεία του Θεού μέσα μας. Δεν γνωρίζουμε πώς λειτουργεί η θεία χάρη μέσα στην καρδιά μας, πολλές φορές οι ενέργειές της είναι εντελώς απαρατήρητες και όμως η χάρη λειτουργεί, λειτουργεί ασταμάτητα. Ο Θεός αδιαλείπτως οικοδομεί στην ψυχή μας τη μεγάλη και ένδοξη Βασιλεία του. Δεν υπάρχει μυστήριο μεγαλύτερο απ’ αυτό.

Δεν γνωρίζουμε τις οδούς της θείας χάρης, όπως δεν γνωρίζει ο γεωργός με ποιο τρόπο ο σπόρος γίνεται στάχυ. Κοιμάται το βράδυ και ξυπνάει το πρωί, κάνει τη δουλειά του και ο σπόρος βλασταίνει και αυξάνει. Αυτός μόνο περιμένει να έλθει ο καιρός του θερισμού. Το ίδιο και στην πνευματική μας ζωή. Δεν γνωρίζουμε πώς τελείται το μεγάλο μυστήριο της πνευματικής μας τελείωσης που το ενεργεί ο Θεός.

Όπως είπα, πολλές φορές δεν βλέπουμε πώς η θεία χάρη ενεργεί στη ζωή μας. Και δεν καταλαβαίνουμε ότι τα γεγονότα και οι περιστάσεις της ζωής μας φέρνουν επάνω τους τη δική της αψευδή σφραγίδα. Μετά, όταν θα γεράσουμε και θα δούμε τη ζωή μας όλη, θα φανερωθεί ο δρόμος που η χάρη του Θεού ακολουθούσε μέσα στην καρδιά μας.

Φέρνουμε στη μνήμη τα γεγονότα της ζωής μας, τις σκέψεις και τα αισθήματά μας. Τα βλέπουμε κάτω από ένα διαφορετικό φως και φωτίζεται ο νους μας και αρχίζουμε να κατανοούμε τις οδούς του Θεού. Γίνεται φανερό για μας ότι οι σκέψεις, οι επιδιώξεις, οι πράξεις και τα γεγονότα της ζωής μας, τα οποία εμείς τα θεωρούσαμε ασήμαντα, όλα αυτά κατευθύνονταν από τη Θεία Πρόνοια.

Θα καταλάβουμε ότι σ’ όλη τη ζωή μας, μας οδηγούσε ο Θεός, μας οδηγούσε με ένα τρόπο θαυμαστό στην Βασιλεία του. Έτσι αποκαλύπτεται στην καρδιά μας η Βασιλεία των Ουρανών. Ο Θεός την φανερώνει μέσα μας. Ας είμαστε προσεκτικοί σ’ αυτά που γίνονται στη ζωή μας, και το πιο πολύ απ’ όλα να φυλαγόμαστε να μη γογγύζουμε κατά του Θεού. Αγόγγυστα να υπομένουμε τις θλίψεις και τα παθήματα, διότι μ’ αυτά κτίζεται μέσα στην καρδιά μας η Βασιλεία του Θεού. Πάντα να ευχαριστούμε τον Θεό για όλα, και τα ευχάριστα και τα δυσάρεστα γεγονότα της ζωής μας. Αμήν.

(από το βιβλίο: Αγίου Λουκά Αρχιεπισκόπου Κριμαίας, Λόγοι και ομιλίες, τόμος Γ’. Εκδόσεις «Ορθόδοξος Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2003, σελ. 98-100)

«Εξαγοραζόμενοι τον καιρόν, ότι αι ημέραι πονηραί εισι» (Εφεσ. ε’, 16).

"Πρόσχωμεν, άνω σχώμεν τας καρδίας"

Σε ένα θεολόγο για τη σημασία της φράσης «Εξαγοραζόμενοι τον καιρόν», Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς

Ρωτάς τι σημαίνουν τα λόγια: «Εξαγοραζόμενοι τον καιρόν». Ό μακάριος Ιερώνυμος ερμηνεύει ως εξής: «Όταν χρησιμοποιούμε τον χρόνο σε καλές πράξεις, τότε τον εξαγοράζουμε».

O μακάριος Θεοφάνης ο Έγκλειστος λέει: «Να στρέφουμε τον χρόνο σε όφελος μας για τους αιώνιους στόχους μας». Τα λόγια του απόστολου του Θεού έχουν παρόμοια σημασία με τα λόγια του Θεού: «Πραγματεύσασθε εν ώ έρχομαι» (Λουκ. 19,13).

Και όταν Αυτός επιστρέψει, δηλαδή όταν ο Χριστός ξαναέρθει για να κρίνει τον κόσμο, θα μας ρωτήσει πώς πραγματευόμασταν με τα δοσμένα μας τάλαντα. Πώς χρησιμοποιούσαμε τον καιρό της ζωής μας.

Εάν δίναμε το φθηνό για να κερδίσουμε το ακριβό, όπως ο Ιακώβ, ή αντίθετα το ακριβό για να αποκτήσουμε το φθηνό, όπως ο Ησαύ. Εάν υποκύψαμε στους σκανδαλισμούς αυτού του εφήμερου αιώνα και πουλήσαμε την ψυχή μας για τις «γλυκές» γήινες πικρίες ή αν δώσαμε τα πάντα για την ψυχή μας;

Γι’ αυτό να εκτελείς τις εντολές του Χριστού κάθε μέρα όπως οι περιστάσεις ζητούν. Με τούτο θα εξαγοράζεις τις χαρισμένες μέρες σου από τον Θεό. Αφού στην αλήθεια το να εξαγοράζουμε σημαίνει κυριολεκτικά να πληρώνουμε.

Πλήρωνε με τα λίγα, για να λάβεις το μεγάλο. Εργάσου λίγο, για να βασιλεύεις αιώνια. Αφού ο Δημιουργός μας, μας υποσχέθηκε την αιώνια βασιλεία στην αιώνια ζωή.

Εάν κάποιος είναι δεμένος σκλάβος στη φυλακή, να μην τεμπελιάζει και να μην λέει: «εγώ δεν είμαι σε θέση τίποτα να κάνω»! Ας μετανοεί Και ας προσεύχεται στον Θεό από το πρωί έως το βράδυ στο σκοτάδι του κελιού του. Και αυτό θα το μετρήσει ο Θεός το ίδιο όπως και σε εκείνον πού χτίζει εκκλησίες με τον πλούτο του. O Δημιουργός μας βλέπει τις συνθήκες του καθενός, και ζητά από τον κάθε άνθρωπο να κάνει εκείνο πού μπορεί αναλόγως με τις συνθήκες.

Σκύψε το κεφάλι κάθε μέρα για να διακονήσεις την ψυχή σου. Πλήρωσε την με την πνοή του Πνεύματος του Θεού μέσα σου ,το οποίο σε κινεί προς κάθε καλό. Εάν δεν το κάνεις, θα σε τσαλακώσει σαν πανί και θα σε πάει στην καταστροφή.

Παρόμοια με το ορμητικό ποτάμι, στο οποίο οι αδέξιοι δεν ξέρουν να στρέψουν τον δικό τους νερόμυλο αλλά κατεβαίνουν μαζί του στην άβυσσο. Έτσι είναι και ο χρόνος της ζωής μας εδώ στη γη.

Τους έλλογους σώζει και σηκώνει επάνω στα φτερά, ενώ τους άφρονες παρασύρει και κατρακυλά ως την κατάρρευση. Τους πρώτους διακονεί, στους δεύτερους κυριαρχεί.

O καιρός για τους πρώτους είναι σέλα, για τους δεύτερους αναβάτης.

Το φως του Χριστού να σε φωτίσει.

(Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, Ιεραποστολικές επιστολές , εκδ. «Εν πλω»)

485. Όποιοι άγγιζαν τα ενδύματα του Σωτήρος, θεραπεύονταν (όπως η αιμορροούσα γυναίκα). Γιατί θεραπεύονται και όσοι χρησιμοποιούν με πίστι νερό του Αγιασμού; Γιατί, ο Σταυρός που βυθίσθηκε σ’ αυτό το νερό, έχει τη δύναμι του Σωτήρος μας. Όπως τα ενδύματα του Χριστού είχαν διαποτισθή από τη ζωή του, έτσι και το νερό του Αγιασμού, όπου ο ζωοποιός Σταυρός βυθίσθηκε, έχει και αυτό τη ζωή του Κυρίου και γίνεται ιαματικό.

486. Τίποτε δεν είναι πλησιέστερο σ’ εμάς από τον Θεό. Είναι ο Θεός των καρδιών, των αληθινών καρδιών. Και η καρδιά είναι ό,τι πλησιέστερο σ’ εμάς. Είναι ολόκληρος ο άνθρωπος, «ο κρυπτός της καρδίας άνθρωπος» (Α’ Πετρ. γ’ 4), όπως λέγει ο Απόστολος.

 

(Η εν Χριστώ ζωή μου - Αγ. Ιωάννου της Κροστάνδης, εκδόσεις Παπαδημητρίου, σελ. 204)

«‘Ένα απ’ τον Κύριο ζήτησα, και πάλι αυτό ζητάω: Στον οίκο του να κατοικώ όλες τις μέρες που θα ζω…» (Ψαλμός 27:4)

Ήταν χήρα προφήτισσα 84 ετών. Είχε ζήσει με τον άνδρα της μόνο εφτά χρόνια. Όταν έμεινε χήρα τόσο νέα, αποφάσισε να αφιερωθεί στο έργο του Θεού. Η υπηρεσία της ήταν διαφορετική και μοναδική. Ζούσε στο ναό, λάτρευε, νήστευε και προσευχόταν. Ήταν τελείως αφιερωμένη στο Θεό και Του έδειχνε έτσι την αγάπη της. Αυτή ήταν η προφήτισσα Άννα, που ζούσε την εποχή της γέννησης του Χριστού (Λουκάς 2:36-38). Δε νομίζω πως υπάρχει άλλο παράδειγμα ανθρώπου με τόση αφιέρωση στο Θεό. Φανταστείτε τη νέα αυτή χήρα, ασφαλώς χωρίς παιδιά! Δεν κάθισε στο σπίτι της να κλαίει τη μοίρα της, αλλά διέθεσε όλο το χρόνο και τη ζωή της ολόκληρη στην υπηρεσία του Θεού. Ασφαλώς ανήκε στους λίγους πιστούς της εποχής της που περίμεναν το Μεσσία. Η Άννα εκπλήρωσε στη ζωή της την επιθυμία του βασιλιά Δαβίδ. Τι υπέροχο μάθημα για μας και τι παράδειγμα προς μίμηση!
Κύριε, Σ’ ευχαριστώ για τα μαθήματα που διδάσκομαι μέσα από το Λόγο Σου. Βοήθησέ με μόνο να τα εφαρμόζω στη ζωή μου.


«…Τα λόγια της γνώσης άκου τα με προσοχή» (Παροιμίες 23:12)

- Να προσπαθείς πάντοτε να πας ένα βήμα πιο πέρα απ’ ό,τι οι άλλοι περιμένουν από εσένα.
- Ούτε οι επιτυχίες είναι μόνιμες, ούτε οι αποτυχίες οριστικές.
- Άλλαξε τις σκέψεις σου και θ’ αλλάξεις τον κόσμο ολόκληρο.
- Τη γνώση την αποκτάς αν διαβάζεις τα ψιλά γράμματα. Την πείρα την αποκτάς αν δεν τα διαβάζεις.
- Η μόνη ωφέλιμη αναβολή μέχρι αύριο, είναι η αναβολή του θυμού.
- Δεν μπορείς να αλλάξεις την κατεύθυνση του ανέμου, αλλά μπορείς να προσαρμόσεις τα πανιά του καραβιού σου.
- Ανησυχία είναι η κακή χρήση της φαντασίας σου.
- Η μόρφωση μπορεί να σου ανοίξει πόρτες αλλά μόνο ο χαρακτήρας σου μπορεί να τις κρατήσει ανοιχτές.
- Η πίστη στο Θεό δεν αφήνει χώρο για ανησυχία.

(Εκδόσεις «Ο Λόγος»)

katafigioti

lifecoaching