ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΟ ΣΥΣΣΙΤΙΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ!

ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΟ ΣΥΣΣΙΤΙΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΜΑΣ!  ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΠΤΩΧΟΥΣ…

¨Ρίχνοντας¨ τ’ όποιο χρηματικό ποσό στο Κυτίο στην είσοδο του Ναού… ή/και…
¨Δίνοντάς¨ το, στους υπευθύνους(1) του ΕΦΤ(Ενορ.Φιλόπτ.Ταμείο)
Προσκομίζοντας ΤΡΟΦΙΜΑ στο Συσσίτιο(3) (ή στο Ναό) προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή του (ή να διανεμηθούν [σε περίπτωση δυνατότητας] σε όσους τα χρειάζονται)… ή/και…
Αγοράζοντας από καταστήματα τροφίμων ΔΩΡΟΕΠΙΤΑΓΕΣ και προσφέροντας τες στο ΕΦΤ, προκειμένου να δοθούν σ’ όσους τις έχουν ανάγκη… ή/και…
Αναθέτοντας τήν αγορά των ΥΛΙΚΩΝ για το συσσίτιο, στους υπευθύνους(2) του … ή/και…
Αναλαμβάνοντας τα έξοδα (όλου ή μέρους) συγκεκριμένου γεύματος (Όσπρια >200 ευρώ, Μακαρόνια κιμά >230, Κοτόπουλο >330), «Υπέρ Αναπαύσεως» αγαπημένου σας προσώπου, σε συνεννόηση με τους υπευθύνους του (2)… ή/και…
Συμμετέχοντας στους κατά καιρούς περιφερόμενους Δίσκους του Ναού...ή/και
Καταθέτοντας στον Τραπεζικό Λογαριασμό του ΕΦΤ:
Τράπεζα Πειραιώς IBANGR 66 0172 0380 0050 3807 5349 683
και επικοινωνώντας έγκαιρα μαζί μας για την έκδοση της νόμιμης απόδειξης.
(1)Υπεύθυνος ΕΦΤ:π.Ιωάννης (τηλ. Ναού 210 9335 460)
(2)Συσσίτιο:κα Μαντώ (τηλ. Συσσιτίου 210 93 50 151,Τρίτη και Πέμπτη πρωί:8.00 με 12.00)
(3)Θέση Συσσιτίου: Θεόγνιδος 10, στο ημιυπόγειο της πολυκατοικίας, πίσω από το Ιερό τού Ναού).

Κείμενα (blog) - Ιερός Ναός Αγίου Σώστη Νέας Σμύρνης

Χριστούγεννα

7 Ιανουαρίου 1989
Anthony Bloom (Metropolitan of Sourozh)

Εις το όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.

Σε ένα από τα κείμενα της Αγίας Γραφής αναφέρεται ότι μέχρι πριν από την έλευση του Κυρίου η ανθρωπότητα είχε παρακμάσει στο πέρασμα των αιώνων, δεδομένου ότι ο άνθρωπος είχε χάσει την επαφή του με το Θεό και η κοινωνία μεταξύ Θεού και ανθρώπων είχε καταστεί αμυδρή. Ο Απόστολος Παύλος αναφέρει ότι στο εξής (μετά την Ανάσταση του Κυρίου), ολόκληρη η δημιουργία προσμένει με λαχτάρα την τελική έλευση και αποκάλυψη του Υιού του Θεού στον κόσμο κατά τη Δευτέρα Παρουσία, προσμένει δηλαδή τη στιγμή που ο άνθρωπος θα έχει γίνει πραγματικά άνθρωπος με πληρότητα, με όλη την ομορφιά και τη δόξα που περικλείει αυτή η αποστολή του.

Και την ημέρα που εορτάζουμε την γέννηση του Χριστού, την ενσάρκωση του Υιού του Θεού, μπορούμε να δούμε ότι η αρχή μιάς νέας εποχής ήρθε. Η εποχή που η ανθρωπότητα είχε παρακμάσει και γεράσει (εξαιτίας της πορείας της στο πέρασμα των αιώνων), η εποχή που ο Θεός ως παντοδύναμος προξενούσε μεν το δέος αλλά φαινόταν απόμακρος για τον άνθρωπο έφτασε στο τέλος της. «Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝ ΜΕΣΩ ΗΜΩΝ», αυτή είναι η έννοια της λέξης «ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ», ο Θεός δηλαδή βρίσκεται ανάμεσά μας. Έκτοτε ο κόσμος δεν είναι ο ίδιος. Μένουμε σε ένα κόσμο όπου ο Θεός είναι ανάμεσά μας, είναι η ζώσα ισχύς, η έμπνευση, η ίδια η ζωή. Η αιωνιότητα έχει ήδη έρθει. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος στο Ιερό Βιβλίο της Αποκάλυψης αναφέρει ότι ο Χριστός είναι το «τέλος», χρησιμοποιώντας στην Ελληνική γλώσσα όχι το ουδέτερο γένος που θα ήταν σωστό Γραμματικά αλλά το αρσενικό γένος, επειδή στη λέξη τέλος δεν αποδίδει την έννοια της μιάς δεδομένης στιγμής μέσα στο χρόνο, ούτε την έννοια ενός συμβάντος, αλλά «Τέλος» είναι ο ερχόμενος Κύριος.

Ναι όλοι περιμένουμε την ημέρα που ο Κύριος θα επιστρέψει με δόξα, το τέλος της Ιστορίας όπου θα γίνει η κρίση της ανθρωπότητας απ’ αρχής, όταν ο Θεός θα είναι τα πάντα (η μοναδική πραγματικότητα και η μοναδική αναφορά για τα πάντα δηλαδή). Ήδη όμως ο Θεός βρίσκεται ανάμεσά μας και έχουμε οπτική του προορισμού που έχει ο άνθρωπος και τι μπορεί να γίνει εφόσον έχει κοινωνία με το Θεό. Πρόκειται για την προσφορά του προς εμάς. Ο Θεός προσφέρει την αγάπη του, ο Θεός προσφέρει τον ίδιο του τον εαυτό – όχι μόνο μέσω των Τιμίων Δώρων στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας -, αλλά με όλους τους δυνατούς τρόπους. Είναι έτοιμος να εισέλθει στη ζωή μας, να γεμίσει τις καρδιές μας, να «ενθρονισθεί» στο νού μας, να οδηγήσει τη θέλησή μας ώστε να ταυτίζεται με τη δική του θέληση, αλλά για να γίνει αυτό, για να του επιτρέψουμε εμείς να το πράξει, πρέπει να του παραδώσουμε τους εαυτούς μας, πρέπει να ανταποκριθούμε στην αγάπη με αγάπη, στην πίστη που έχει αυτός σε εμάς με πίστη, δηλαδή πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη σε Αυτόν και εντιμότητα απέναντί Του. Και σιγά-σιγά, κάθε ένας από εμάς και όλοι μαζί με σύμπνοια θα γίνουμε το πανίσχυρο Βασίλειο του Θεού που έρχεται, η αρχή του πληρώματος του χρόνου και η αρχή της ένδοξης και τελικής νίκης.
Δεν αξίζει για αυτό το σκοπό να αγωνιζόμαστε; Δεν αξίζει να αποστραφούμε κάθε τι που μας απομακρύνει από την πληρότητα που μπορεί να φτάσει το είναι μας, κάθε τι που μας απομακρύνει από τον πλησίον μας, κάθε τι που μας απομακρύνει από το Θεό και να επιτρέψουμε στους εαυτούς μας να γίνουμε στο εξής καινούργιοι άνθρωποι;

Τώρα λοιπόν που ήδη η αρχή έχει γίνει και κατά κάποιο τρόπο το τέλος της παρούσης μορφής του κόσμου, ο Χριστός δηλαδή, είναι ήδη ανάμεσά μας, ας κάνουμε τα εξής: Ας υπερνικήσουμε όλα τα δεδομένα αυτής της ζωής που είναι ανώφελα και δεν έχουν πραγματική αξία για μας και τον προορισμό μας και ας επιτρέψουμε στο Θεό θριαμβευτικά να μεταμορφώσει τη ζωή μας.

Ας είναι δοξασμένος ο Θεός για την αγάπη Του σε εμάς! Ας είναι δοξασμένος ο Θεός για την πίστη που έχει προς εμάς, για τη σωτηρία μας και για την ελπίδα που έχει εναποθέσει σε μας! Αμήν!

(μετάφραση: " agiazoni ")

περικεφαλαία
Όπως ακριβώς η περικεφαλαία σώζει το πιο ευαίσθητο απ’ τα όργανα του σώματός μας, αφού περιβάλλει το κεφάλι, έτσι και η ελπίδα δεν αφήνει το νου να πέση σε σφάλμα, αλλά τον κρατεί ορθό.
Ε.Π.Ε. 22,536
μεγάλη έχουμε
Πολλά υποφέρουμε ως χριστιανοί. Αλλ’ έχουμε μεγάλες ελπίδες. Κινδυνεύουμε. Μας καταδιώκουν. Αλλ’ έχουμε Εκείνον που μας σώζει. Δεν είναι άνθρωπος. Είναι ο Θεός.
Ε.Π.Ε. 23,124
όλα τα αγαθά
Όλα τα αγαθά στηρίζονται σε ελπίδες. Πρέπει όμως να έχουμε τέτοια ελπίδα, ώστε να καυχώμαστε (να χαιρώμαστε) σαν για πράγματα, που έχουν ήδη πραγματοποιηθή.
Ε.Π.Ε. 24,336
μισθός στα μέλλοντα αγαθά
Πρέπει να ελπίζουμε στα μελλοντικά αγαθά και ότι οπωσδήποτε για τους εδώ κόπους θα υπάρχη κάποιος μισθός και καρπός και ανάπαυσις.
Ε.Π.Ε. 24,348
εμψυχώνει
Η ελπίδα στηρίζει. Αυτή και εμψυχώνει πάλι. Να μη καταβληθήτε, ούτε ν’ απελπιστήτε, για να μη γίνη περιττή η ελπίδα σας. Διότι όποιος πράττει αγαθά, αυτός κι ελπίζει σε αγαθά. Ποτέ δεν απελπίζεται.
Ε.Π.Ε. 24,458
μ’ αυτήν βρισκόμαστε στον ουρανό
Βρισκόμαστε ακόμα στον κόσμο. Δεν αναχωρήσαμε απ’ αυτή τη ζωή. Και όμως δείχνει ν’ απολαμβάνουμε ήδη τις υποσχέσεις, διότι μέσω της ελπίδας βρισκόμαστε στον ουρανό.
Ε.Π.Ε. 24,476
άγκυρα
Όπως η άγκυρα, σαν κρεμαστή από το πλοίο, δεν το αφήνει να πηγαίνη εδώ κι εκεί, έστω κι αν το χτυπούν άπειροι άνεμοι, αλλά το σταθεροποιεί, έτσι και η ελπίδα. Κοίτα πως βρήκε (ο Παύλος) την κατάλληλη εικόνα. Δεν χρησιμοποίησε το θεμέλιο, κάτι που δεν ταιριάζει, αλλά την άγκυρα εκείνο, δηλαδή, που βρίσκεται σε τρικυμία και δεν φαίνεται για πολύ σταθερό, αφού στέκεται πάνω σε νερό, όμως είναι σαν γαντζωμένο στη γη ταλαντεύεται και δεν ταλαντεύεται.
Ε.Π.Ε. 24,476
ισχυρή
Η θύελλα και η μεγάλη τρικυμία ταλαντεύουν το σκάφος. Η ελπίδα δεν το αφήνει να περιφέρεται εδώ κι εκεί, κι ας το χτυπάνε ισχυροί άνεμοι. Όχι μόνο στα πνευματικά, αλλά και στα βιοτικά βλέπει κανείς μεγάλη τη δύναμι της ελπίδας.
Ε.Π.Ε. 24,476
ουρανού
Είχε κι ο νόμος ελπίδα, αλλ’ όχι τέτοια. Ήλπιζαν πως, αν ευαρεστήσουν στο Θεό, θα έχουν τη γη και δεν θα πάθουν κανέ¬να κακό. Τώρα όμως ελπίζουμε ότι, αν ευαρεστήσουμε στο Θεό, θα κατακτήσουμε όχι τη γη, αλλά τον ουρανό.
Ε.Π.Ε. 24,522
προοπτική
Ο αθλητής (ο πυγμάχος) γενναία υπομένει τα χτυπήματα στο κεφάλι, διότι αποβλέπει προς το στεφάνι της νίκης. Έτσι κι εμείς, όταν ατενίζουμε προς τον ουρανό και προς τα αγαθά του ουρανού, όσα κακά κι αν μας έρχωνται, γενναία όλα θα τα υπομένουμε. Μας ενδυναμώνει η ωραία ελπίδα των μελλόντων αγαθών.
Ε.Π.Ε. 32,498
των μελλόντων
Όσο εντείνονται oι πειρασμοί, άλλο τόσο αυξάνεται η παρηγοριά μου. Και έχω πιο στερεές τις ελπίδες σχετικά με τα μέλλοντα. Όλα τώρα σαν να μου έρχωνται βολικά και σαν να ταξιδεύω με ούριο άνεμο. Ποιος είδε; Ποιος άκουσε; Ύφαλοι και βράχια, ανεμοστρόβιλοι και καταιγίδες συντρίβονται. Υπάρχει νύχτα ασέληνη, σκοτάδι βαθύ, γκρεμοί και σκόπελοι. Και όμως, ενώ πλέω ανάμεσα σε τέτοιο πέλαγος, δεν είμαι σε χειρότερη κατάστασι από όσους κινούνται μέσα σε λιμάνι.
Ε.Π.Ε. 37,348

(Χρυσοστομικό Λεξικό, αρχ. Δανιήλ Αεράκη, τόμος Β, σελ. 196-199)

 

Ελισάβετ
και Παρθένος Μαρία
Ανάμεσα στη δική μας γέννησι και στη γέννησι του Κυρίου ήταν η γέννησις από τη στείρα. Κατώτερη φυσικά από την εκ Παρθένου γέννησι, ανώτερη όμως από τη δική μας. Γι’ αυτό σαν γέφυρα χρησιμοποιείται στη διάνοια της παρθένου ο τόκος της Ελισάβετ. Έτσι γίνεται αναγωγή από τους κατά φύσιν πόνους του τοκετού στο υπέρ φύσιν ανώδυνο της Παρθένου.
Ε.Π.Ε. 31,272
Έλλαμψις
προϋποθέσεις για θείο φωτισμό
Λέει ο Κύριος: «Εγώ είμαι η οδός». Και το λέει, για να δείξη, ότι Τον έχουμε ανάγκη για να οδηγηθούμε στον Πατέρα. Και αν ο Πατέρας ελκύη, ο Υιός χειραγωγή και το Άγιο Πνεύμα φωτίζη, τότε γιατί αμαρτάνουν όσοι ούτε προσελκύστηκαν ούτε καθωδηγήθηκαν ούτε φωτίστηκαν; Διότι δεν καθιστούν τον εαυτό τους άξιο να δεχτή το θείο φωτισμό.
Ε.Π.Ε. 6,544
Ελπίδα
ασφαλής
Πώς θα συγχωρεθούμε, που αδιαφορούμε για την αρετή και δεν δεχόμαστε αμέσως κάθε πόνο, μολονότι έχουμε τόσο βέβαιη ελπίδα και μολονότι μας περιμένουν τόσα ουράνια αγαθά;
Ε.Π.Ε. 3,92-94
θεμέλιο
Είναι μεγάλη η δύναμις της ελπίδας, που στηρίζεται στον Κύριο: Είναι κάστρο άπαρτο. Είναι τείχος ακαταμάχητο. Είναι συμμαχία ακαταγώνιστη. Είναι λιμάνι ασφαλισμένο. Είναι πύργος απόρθητος. Είναι όπλο αήττητο. Είναι δύναμις ακατάβλητη. Βρίσκει διέξοδο στα αδιέξοδα.
Ε.Π.Ε. 5,516
σ’ αυτήν κρεμόμαστε
Γιατί βάζει ο ψαλμωδός την προσθήκη «Σιών»; Γιατί δεν είπε απλώς «σαν όρος», αλλ’ αναφέρει συγκεκριμένο; Για να μας διδάξη να μην αποκάμνουμε στις συμφορές, να μη καταποντιζώμαστε στις θλίψεις, αλλά να είμαστε πιασμένοι καλά από την ελπίδα στο Θεό και να υπομένουμε όλα με γενναιότητα, και επιθέσεις και μάχες και ταραχές. Αυτό άλλωστε το όρος (Σιών) κάποτε ερημώθηκε, και επανήλθε στην αρχαία δόξα, με τόσα θαύματα.
Ε.Π.Ε. 7,8
στη φουρτούνα
Τότε ιδίως ισχύει η ελπίδα, όταν τα βλεπόμενα οδηγούν σε απόγνωσι, και εκείνη ενθαρρύνη ατενίζοντας στο μέλλον.
Ε.Π.Ε. 7,380
στο Θεό, κι όλα καλά
Επειδή πολλά παρήγγειλε, που έπρεπε να γίνουν, τονίζει: Μη φοβάστε. Στηρίξτε την ελπίδα σας στον Κύριο κι όλα θα τα ανακουφίση.
Ε.Π.Ε. 21,282
όσοι δεν έχουν, κλαίνε
Το να οδύρεται κανείς για τους τεθνεώτες είναι γνώρισμα εκείνων, που δεν έχουν ελπίδα για την άλλη ζωή. Και είναι τούτο φυσικό. Διότι άνθρωπος, που δεν γνωρίζει τίποτε για ανάστασι, αλλά νομίζει, ότι είναι πραγματικός θάνατος ο θάνατος, δικαιολογημένα οδύρεται και θρηνεί και αφόρητα πενθεί γι’ αυτούς, σαν να έχουν χαθή. Συ όμως, που περιμένεις ανάστασι για ποιό λόγο οδύρεσαι; Άρα το να οδύρεται κανείς είναι ίδιον εκείνων, που δεν έχουν ελπίδα.
Ε.Π.Ε. 22,472

(Χρυσοστομικό Λεξικό, αρχ. Δανιήλ Αεράκη, τόμος Β, σελ. 194-196)

 

Ελεύθεροι
όχι ρομπότ
Τι ισχυρίζεται ο χριστιανός; Ότι έπρεπε ο Θεός να θέση εντός μας τη γνώσι της αρετής. Την έθεσε, λοιπόν. Αν δεν την έθετε, από που θα γνωρίζαμε όσα έπρεπε και όσα δεν έπρεπε να κάνουμε; Πού στηρίζονται οι νόμοι και τα δικαστήρια; Δεν στηρίζονται στη γνώσι, αλλά στην πράξι. Και γιατί θα παίρναμε μισθό, αν το παν ήταν έργο του Θεού; Πες μου, ο Θεός εξίσου τιμωρεί εσένα και τον ειδωλολάτρη, όταν αμαρτάνετε; Όχι φυσικά, αφού εσύ έχεις τώρα μεγαλύτερη δυνατότητα, λόγω της γνώσεως του νόμου του Θεού.
Ε.Π.Ε. 18,48
και αγάπη
Όταν ο αδελφός σου σκανδαλίζεται, να μη λες, ότι δεν εμποδίζεται από το Θεό αυτός που τον σκανδαλίζει, και ότι του επιτρέπεται. Διότι εγώ σου λέω κάτι σπουδαιότερο, ότι και αν ακόμα ο ίδιος ο Χριστός το είχε επιτρέψει, εφ’ όσον κάποιος βλάπτεται, να συγκρατήσης τον εαυτό σου και να μη κάνης κακή χρήσι της ελευθερίας σου.
Ε.Π.Ε. 18,606
οι δούλοι Χριστού
Είναι μεγάλο πράγματι το αξίωμα αυτό το να είναι κανείς δούλος του Χριστού. Ο δούλος του Χριστού είναι πραγματικά ελεύθερος από την αμαρτία. Και ο γνήσιος δούλος δεν είναι κανενός άλλου κυρίου δούλος.
Ε.Π.Ε. 21,362

(Χρυσοστομικό Λεξικό, αρχ. Δανιήλ Αεράκη, τόμος Β, σελ. 194)

159. «ηδονής πάρεξ... συνειληφυίαν» (Δ, 154).
 
Η σύλληψις του Ιησού από την Παρθένο Μαρία έγινε επίσης «ηδονής πάρεξ», χωρίς δηλαδή την μεσολάβησι της γενετησίου ηδονής. Η σύλληψις του Ιησού δεν έγινε κάτω από την πίεσι και την ώθησι της γενετησίου επιθυμίας, αλλά ήταν αποτέλεσμα της ελεύθερης θελήσεως του Θεού και της ελεύθερης συγκαταθέσεως της Θεοτόκου. Για να κατανοήσωμε το θέμα αυτό, πρέπει να επιμείνωμε κάπως περισσότερο. 
Οι Πρωτόπλαστοι δημιουργήθηκαν από τον Θεό σε μια κατάστασι «απαθείας», δηλαδή σε μια κατάστασι ελευθερίας από κάθε επιθυμία, ακόμα και από τη γενετήσια. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει, ότι οι Πρωτόπλαστοι δεν είχαν φυσικές και σωματικές επιθυμίες, ή, ειδικώτερα, ότι δεν είχαν γενετήσιο επιθυμία, αλλ’ ότι όλες οι φυσικές και σωματικές επιθυμίες, επομένως και η γενετήσια λειτουργία, βρίσκονταν κάτω από τον απόλυτο έλεγχο του λογικού και εχαλιναγωγούντο από το ανώτερο και κύριο συστατικό του ανθρώπου, το πνεύμα του.
Στην κατάστασι αυτή (της «απαθείας») και για τον πολλαπλασιασμό τους οι άνθρωποι θα χρησιμοποιούσαν τη γεννητική λειτουργία εντελώς ελεύθερα και χωρίς κανένα καταναγκασμό, όπως ακριβώς χρησιμοποιούν σήμερα τις άλλες λειτουργίες και τα όργανα του σώματός των, τα χέρια, τα πόδια κλπ,, για την πραγμάτωσι άλλων σκοπών (άποψις ι. Αυγουστίνου).
Τελικά όμως οι Πρωτόπλαστοι δεν δέχθηκαν τον τρόπο ζωής που σχεδίασε γι’ αυτούς ο Θεός Δημιουργός και ακολούθησαν δικό τους δρόμο. Η «ανυπακοή» αυτή —που συνιστά κυρίως το Προπατορικό αμάρτημα— είχε πολλές αρνητικές συνέπειες πάνω στην ανθρώπινη φύσι και ειδικώτερα στη γενετήσια λειτουργία του ανθρωπίνου οργανισμού, η οποία στη μεταπτωτική πια κατάστασι παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά:
α) Το στοιχείο της «ηδονής». Είδαμε, ότι στον Παράδεισο η γενετήσια επιθυμία βρισκόταν κάτω από τον απόλυτο έλεγχο του ανθρώπου και γενικώτερα η σάρκα του εκυριαρχείτο από το πνεύμα. Μετά όμως από την Πτώσι, οι φυσικές επιθυμίες (και η γενετήσια) αποχαλινώθηκαν και υπόταξαν το πνεύμα στη σάρκα. Έγινε δηλαδή μια ανταρσία και μία επανάστασις, η οποία είχε σαν συνέπεια την ανατροπή της ιεραρχίας ανάμεσα στα δύο συστατικά του ανθρώπου: η σάρκα πήρε τα πρωτεία και το πνεύμα δουλώθηκε στη σάρκα. Έκτοτε, άρχισε να επικρατεί μια δυσαρμονία στην ανθρώπινη ύπαρξι, την οποία περιγράφει χαρακτηριστικά η Αγία Γραφή: «Η σαρξ επιθυμεί κατά του πνεύματος, ταύτα δε αντίκεινται αλλήλοις» (Ιακ. α’ 14. Γαλ. ε' 17). . .
Ειδικώτερα, στη γενετήσια λειτουργία κυριάρχησε το στοιχείο της «ηδονής», της εμπαθούς δηλαδή φιληδονίας (βλ. «και είδεν η γυνή, ότι καλόν το ξύλον εις βρώσιν και ότι αρεστόν τοις οφθαλμοίς ιδείν και ωραίον εστί του κατανοήσαι», Γεν. γ' 6) . Το αποτέλεσμα ήταν ότι ο πολλαπλασιασμός των ανθρώπων έπαυσε πια να είναι ζήτημα της ελεύθερης θελήσεως των συζύγων και άρχισε να γίνεται κάτω από την ώθησι και την πίεσι της ηδονής. Έτσι, στη σύλληψι των ανθρώπων «υπεισήλθε» το στοιχείο της ηδονής, του «πάθους».
β) Το στοιχείο του «πόνου». Η γέννησις των ανθρώπων στην προπτωτική κατάστασι θα ήταν ανώδυνη (χωρίς μητρικές ώδινες). Η επανάστασις όμως της «ανυπακοής» είχε και άλλη συνέπεια: την είσοδο του πόνου και της οδύνης στη διαδικασία της γεννήσεως των ανθρώπων (πρβλ. «εν λύπαις τέξη τέκνα»!) . «Η ηδονή και ο πόνος έχουν μίαν αιτιολογικήν αλληλεξάρτησιν. Η ηδονή, "η ψευδής και απατηλή ηδονή”, έφερε... τον αναπόφευκτον πόνον και αυτόν τούτον τον θάνατον. Η εμπαθής φιληδονία... είναι "αιτία πόσης κακίας”, κατά τους Πατέρας. Ο πόνος, αντιθέτως, κατά την πρόνοιαν και οικονομίαν του Θεού, είναι αναίρεσις της ηδονής, ο θάνατός της. "Της ηδονής δε θάνατος εστίν ο πόνος” (Δ, 254). «Κατά την ασκητικήν εμπειρίαν των Αγίων... η "ηδονή” και η "οδύνη” τη φύσει της σαρκός ου συνεκτίσθησαν, αλλά τας επενόησεν η παράβασις» (Δ, 266).
Η φυσική επομένως αναπαραγωγή των ανθρώπων είναι πια εμπαθής, «ενήδονος» και «ενώδυνος» (Θεοδώρου, 159). Όλοι δε οι απόγονοι του Αδάμ συλλαμβάνονται και γεννιούνται κάτω από τις αμαρτωλές αυτές συνθήκες (ηδονή, πόνος) της Πτώσεως. Έτσι, μπορούμε να κατανοήσωμε και τον βαθυστόχαστο λόγο του Δαβίδ: «Ιδού γαρ εν ανομίαις συνελήφθην και εν αμαρτίαις εκίσσησέ με (=με εκυοφόρησε) η μήτηρ μου» (Ψαλμ. 50,7) .
Η σύλληψις όμως του Ιησού από την Παρθένο έγινε «ηδονής πάρεξ», γεγονός που έδωσε τη δυνατότητα στον Θεάνθρωπο να σπάση το φαύλο κύκλο (ηδονή - πόνος - θάνατος - άδης), μέσα στον οποίο είχε περικλεισθή η ανθρώπινη φύσις και να ελευθερώση τον Άνθρωπο από το κύκλωμα αυτό της αμαρτίας (βλ. και Δ, 266).
 
(Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου Στυλίου, Η Πρώτη, εκδ. Γρηγόρη)
158. «εβλάστησας άνευ σπέρματος, ον εγέννησε Πατήρ αρρεύστως» (II).
 
Η «υπέρ φύσιν» σύλληψις του Ιησού από την Παρθένο αναφέρεται, ειδικώτερα, στο γεγονός ότι έγινε «άνευ σπέρματος» (ανδρός) ή, όπως λέγει ο ι. Δαμασκηνός «ουκ εκ συναφείας ανδρός» (Έκδοσις Όρθ. Πίστεως, III,1) .
Η «άνευ σπέρματος» σύλληψις του Ιησού δεν αποτελεί καταδίκη του ανθρωπίνου «σπέρματος» ούτε συνεπάγεται οποιαδήποτε μορφή εναντίον της γενετησίου λειτουργίας του ανθρώπου. Στην περίπτωσι της «ασπόρου» συλλήψεως του Ιησού εξαίρεται το γεγονός της υγιούς και καινής φύσεως του δεύτερου Αδάμ, του Χριστού.
Με την πτώσι του πρώτου Αδάμ, η αμαρτία, σαν θανατηφόρο μικρόβιο, μπήκε μέσα στην ανθρώπινη φύσι, γεγονός που προκάλεσε την εξασθένησί της και το θάνατο: «η αμαρτία εις τον κόσμον εισήλθε και δια της αμαρτίας ο θάνατος (Ρωμ. ε' 12) . Η κατάστασις αυτή ήταν φυσικό να μεταδοθή κληρονομικά και στους απογόνους των Πρωτοπλάστων. Έτσι, η αμαρτία και ο θάνατος έγιναν κοινός κλήρος ολόκληρης της ανθρωπότητος, (Ρωμ. ε' 12) , που μεταδίδεται κληρονομικά δια της φυσιολογικής γεννήσεως.
Όμως, με την «άνευ σπέρματος» σύλληψι του Ιησού τερματίσθηκε η διαιώνισις του πταίσματος του Αδάμ, στο πρόσωπο δε του Ιησού εμφανίσθηκε ο νέος τύπος της «καινής» και αναμάρτητης ανθρωπίνης φύσεως. Ο Ιησούς, ελεύθερος από τις συνέπειες της πτώσεως του πρώτου Ανθρώπου αποτελεί τον καινούργιο γενάρχη της Ανθρωπότητος. Είναι ο νέος Αδάμ, από τον Οποίο θα πηγάση η ανακαίνισις και αναδημιουργία του ανθρώπου και του κόσμου. Ο άγιος  Γρηγόριος ο Παλαμάς (PG 151, 169) τονίζει σχετικά: «Δια τούτο ο Κύριος δεν γεννάται εκ του γάμου, διότι είπερ εκ σπέρματος συνελήφθη, ουκ αν ην καινός άνθρωπος, ουδ’ αναμάρτητος ην και των αμαρτανόντων σωτήρ»!
Για ν’ ανακαινίσης τους άλλους πρέπει να είσαι καινούργιος άνθρωπος! Το δράμα της ανθρωπίνης ιστορίας είναι ότι οι διάφοροι «σωτήρες» και «ανακαινισταί» των ανθρώπων έχουν οι ίδιοι ανάγκη σωτηρίας και ανακαινίσεως. Οι δούλοι των παθών, οι ένοχοι και διεφθαρμένοι δεν μπορούν ν’ απελευθερώσουν τους ανθρώπους και ν’ ανακαινίσουν την κοινωνία!
Ωστόσο, η «άνευ σπέρματος» σύλληψις του Ιησού αποτελεί και μια υπέρβασι της γενετησίου λειτουργίας. Με τον Ιησού άρχισε η «καινή» βασιλεία του Θεού όπου «ούτε οι άνδρες έρχονται εις γάμον, ούτε αι γυναίκες δίδονται εις γάμον, αλλ’ είναι όλοι σαν άγγελοι Θεού εις τον ουρανόν» (Ματθ. κβ’ 30) . Η «καινή» αυτή κατάστασις θα πραγματοποιηθή βέβαια μετά την κοινή Ανάστασι. Ο Κύριος όμως την καθιέρωσε «από τώρα» σαν θεσμό, για όσους έχουν το σχετικό χάρισμα, την Παρθενία. Η Θεοτόκος ήταν η πρώτη που εβίωσε την «καινή» αυτή κατάστασι. Όσοι έχουν το χάρισμά της Παρθενίας βιώνουν από τώρα, μαζί με τον Ιησού και τη Θεοτόκο, την «καινή» κατάστασι της Αιωνιότητος.
Η «άνευ σπέρματος» σύλληψις του Ιησού συμβολίζει, τέλος, την «καινή» λειτουργία της πνευματικής αναγεννήσεως και αναπλάσεως των ανθρώπων. Η αναγέννησις αυτή γίνεται «ουκ εξ αιμάτων, ουδέ εκ θελήματος σαρκός, ουδέ εκ θελήματος ανδρός, αλλ’ εκ του Θεού» (Ιωάν. α' 13) . Έτσι, με την άσπορο σύλληψι του Ιησού, η Θεοτόκος αναδείχθηκε εργαστήριο της πνευματικής αναγεννήσεως των ανθρώπων.
 
(Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου Στυλίου, Η Πρώτη, εκδ. Γρηγόρη)
 
157. «η πρόσληψις υπέρ λόγον και φύσιν» (ΜΔ).
 
Κατά τον Ευαγγελισμό, η Παρθένος αντιλήφθηκε ότι η σύλληψις του Ιησού ήταν αδύνατη, διότι δεν υπήρχαν οι φυσικές προϋποθέσεις. Γι’ αυτό ρώτησε έκπληκτη τον Άγγελο: «πώς έσται μοι τούτο επεί άνδρα ου γινώσκω»; Εκείνος όμως τη διαβεβαίωσε ότι η σύλληψις αυτή θα γίνη κατά ένα άρρητο τρόπο, έξω και πέρα απ’ τις φυσικές προϋποθέσεις: «Πνεύμα Άγιον επελεύσεται επί σε και δύναμις Υψίστου επισκιάσει σοι»!
Η πρόσληψις της ανθρώπινης φύσεως από τη θεία είναι λοιπόν υπέρλογο και υπερφυσικό μυστήριο. Είναι δηλαδή γεγονός υπερφυσικό, που ξεπερνάει τους νόμους και τα όρια της φύσεως. Δεν είναι όμως αφύσικο και αντίθετο προς την ανθρώπινη φύσι. Είναι ένα θαύμα. Και όπως σ’ όλα τα θαύματα γίνεται αναστολή των νόμων της φύσεως, έτσι και στην περίπτωσι της συλλήψεως του Ιησού, «εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου» «η φύσις εκαινοτόμησεν» (II) , έγινε δηλαδή κάτι καινούργιο, «το μόνον καινόν υπό τον ήλιον» (Δ, 66) , κάτι ασυνήθιστο, ένα θαύμα με άμεση επέμβασι του Δημιουργού. Η Ενσάρκωσις ήταν ένα θαύμα! Διότι «όπου Θεός βούλεται νικάται φύσεως τάξις» (II) . «Εν τη συλλήψει του Υιού του Θεού οι φυσικοί νόμοι της συλλήψεως παρέμειναν ανενέργητοι» (Θ, 246) . Η Θεοτόκος δέχθηκε να συνεργήση στην Ενσάρκωσι, αν και τούτο ξεπερνούσε τη φύσι της.
Ο Θεός καλεί πολλές φορές τους ανθρώπους για έργα που ξεπερνούν τις φυσικές τους δυνατότητες. Εκείνοι, γνωρίζοντας τα φυσικά τους περιθώρια, εκπλήττονται κατ αρχήν για την κλήσι: «Τις ειμί εγώ, ότι πορεύσομαι προς Φαραώ βασιλέα. Αιγύπτου και ότι εξάξω τους υιούς Ισραήλ εκ της Αιγύπτου»; (Εξοδ. γ’ 11), ρωτάει έκπληκτος ο Μωυσής. Ο Θεός όμως τους καλεί να τον εμπιστευθούν και τους διαβεβαιώνει για την προσωπική του συμπαράστασι και βοήθεια: («έσομαι μετά σου», στ. 12), για την υπερνίκησι οποιουδήποτε φυσικού φράγματος και εμποδίου...
Ο άνθρωπος κινείτο μέσα στα αυστηρά πλαίσια του φυσικού, της φυσικής αναγκαιότητος. Είναι δέσμιος του «φυσικού». Ο Θεός, στις κινήσεις του μέσα στη ζωή και την ιστορία δεν δεσμεύεται από τίποτε ούτε, πολύ περισσότερο, από τα έργα των χειρών του, τους φυσικούς νόμους. Ο Θεός είναι απόλυτα ελεύθερος.
Ειδικώτερα, ο Θεός, όπως διαφαίνεται σ’ ολόκληρη την Αγία Γραφή, χρησιμοποιεί τη φύσι σαν εργαλείο του, ανάλογα με την απόλυτη κρίσι και θέλησί του. Οι ενέργειες του Θεού, όπως είναι πέρα και πάνω από την ανθρώπινη λογική, έτσι και δεν εξαρτώνται από οποιαδήποτε φυσική πραγματικότητα: «Ο Θεός ουκ εν τη δυναστεία του ίππου (= δύναμις ισχυρού ιππικού) θελήσει, ουδέ εν ταις κνήμαις του ανδρός (=δύναμις του πολεμιστού) ευδοκεί» (Ψαλμ. 146,10).
Το έργο της σωτηρίας του ανθρώπου, πρωταρχική έκφρασις του οποίου ήταν η Ενσάρκωσις, ήταν έργο πολύ πιο πέρα και πάνω από τις φυσικές δυνατότητες. Γι’ αυτό και είναι έργο κατ’ εξοχήν του Θεού!
Πέρ’ απ’ τα όρια του φυσικού! Ο σύγχρονος άνθρωπος κατώρθωσε να διάσπαση μερικά όρια και φράγματα που μέχρι προ ολίγου εθεωρούντο ανυπέρβλητα, όπως είναι το φράγμα του Ατόμου (πυρηνική ενέργεια), το φράγμα του Ήχου (υπερηχητικά αεροπλάνα), το φράγμα του Διαστήματος (διαστημικοί πύραυλοι, διαστημόπλοια) . Αυτό βοηθάει να καταλάβωμε πώς ο Θεός, που είναι Δημιουργός της Φύσεως και του Ανθρώπου μπορεί πολύ περισσότερο απ’ το δημιούργημά του, τον άνθρωπο, να ξεπερνά οποιαδήποτε φυσικά όρια και φράγματα που ο ίδιος έχει καθορίσει.
Όσοι πιστεύομε στον Θεό, ζούμε καθημερινά παρόμοιες εμπειρίες. Η χριστιανική ζωή σε πολλά της θέματα είναι μια ζωή υπερφυσική, πάνω και πέρα απ’ τα «καθιερωμένα όρια» της φυσικής τάξεως. Η εγκράτεια, η δικαιοσύνη, η ειλικρίνεια, η τιμιότης κλπ. θεωρούνται συνήθως μη φυσιολογικές καταστάσεις. Κι’ όμως ο πιστός αγωνίζεται να είναι εγκρατής, δίκαιος, ειλικρινής, τίμιος κλπ. Και το κατορθώνει, διότι πιστεύει απόλυτα ότι «όπου Θεός βούλεται νικάται φύσεως τάξις»!
Τι θαυμάζεις Μαριάμ;
Τι εκθαμβείσαι τω εν σοι;
Ότι άχρονον Υιόν, 
χρόνω εγέννησα φησί,
του τικτομένου και σύλληψιν μη διδαχθείσα.
Άνανδρος ειμί και πώς τέξω Υιόν; 
άσπορον γονήν τις εώρακεν;
Όπου Θεός δε βούλεται, 
νικάται φύσεως τάξις, ως γέγραπται.
Χριστός ετέχθη, εκ της Παρθένου 
εν Βηθλεέμ της Ιουδαίας.
(25 Δεκεμβρίου, Κάθισμα του Όρθρου).
 
(Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου Στυλίου, Η Πρώτη, εκδ. Γρηγόρη)
 
 

"Δεν είναι όλοι παλιάνθρωποι, που κάνουν εγκλήματα"

Ακόμη κι αν είναι αναίσθητος, αν θέλετε, που ελάχιστοι είναι
οι πορωμένοι και οι αναίσθητοι. Οι άλλοι βρίσκονται σε μιά δύσκολη ώρα,
ατείχιστοι, και τους αρπάζει το κακό και τους βάζει και κάνουν τα μύρια όσα.
Έτσι έλεγε ο Γέροντας Πορφύριος: "Δεν είναι, βρε, όλοι φονιάδες,
ούτε όλοι παλιάνθρωποι που κάνουν εγκλήματα, αλλ' είναι ατείχιστοι,
δεν αγωνίζονται, δεν εξομολογούνται, δεν μεταλαβαίνουν, δεν προσεύχονται,
δεν προσπαθούν. Κι είναι καλές ψυχές, αλλά μένουν έτσι, ξέφραγααμπέλια,
όπως λέει η λαϊκή έκφραση. Και τους πιάνει και τους σηκώνει το κακό.
Και τους βάνει να κάνουνε φόνο και να κάνουν τόσα και μετά, μετά από
λίγο μετανιώνουνε, στεναχωριούνται, υποφέρουνε, νιώθουν
σαν να 'ναι στην κόλαση". Δε θέλω να δικαιολογήσω κανένα έγκλημα,
αλλά ο εγκληματίας και ο αμαρτωλός, δεν παύει να είναι άνθρωπος
και εκείνος πληγωμένος, όπως περισσότερο πληγωμένα
είναι τα θηρία, βέβαια, και οι συγγενείς των θυμάτων".
['Αρχ. Ανανίου Κουστένη, Λόγοι Ά, σ.51]

(Ανθολόγιο Συμβουλών, Άγιος Πορφύριος, εκδ. Ι. Μονή Μεταμορφώσεως, Μήλεσι, σελ.232-233)

Ο Χριστός μας δίνει την δυνατότητα να μιλάμε μαζί Tου

Γέροντα, ο καημός και ο πόνος μου είναι το θέμα της προσευχής.
Βρίσκομαι πολύ πίσω. Τι να κάνω;
Να μιλάς αυθόρμητα στον Χριστό, στην Παναγία, στους Αγγέλους,
στους Αγίους, όπου κι αν βρίσκεσαι, και να τους λες ό,τι θέλεις.
«Χριστέ μου, να λες, Παναγία μου, την διάθεσή μου την ξέρεις.
Βοήθησέ με!». Έτσι απλά και ταπεινά να τους μιλάς συνέχεια
για ό,τι σε απασχολεί και ύστερα να λες την ευχή:
«Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με».
Γέροντα, δεν προσεύχομαι συγκεντρωμένα.
Όταν προσεύχεσαι, να σκέφτεσαι με ποιον μιλάς. Μιλάς με τον Θεό!
Μικρό πράγμα είναι αυτό; Σε ένα επίσημο πρόσωπο με πόση προσοχή
μιλάει κανείς! Προσέχει να μην πη καμμιά ανοησία,
πότε πότε μπερδεύεται και η γλώσσα του από συστολή. Έ, από την στιγμή
που προσέχει κανείς τόσο πολύ, όταν μιλάει με έναν άνθρωπο,
πόσο πιο προσεκτικός πρέπει να είναι, όταν μιλάει με τον Θεό;
Βλέπεις, ακόμη και ένα μικρό παιδί, όταν πηγαίνει να μιλήσει 
στον πατέρα του ή σε έναν ηλικιωμένο, πηγαίνει με συστολή.
Αν πρόκειται να μιλήσει στον δάσκαλό του, που τον φοβάται και λίγο,
πλησιάζει με πιο μεγάλη συστολή. Κι εμείς, τώρα, μιλάμε με τον
Ίδιο τον Θεό, με την Παναγία, με τους Αγίους, και να μην το καταλαβαίνουμε;
Πριν έρθω, Γέροντα, στο μοναστήρι, τον Μοναχισμό τον είχα συνδέσει
με την προσευχή. Τώρα όμως δυσκολεύομαι στην προσευχή και την θεωρώ
το πιο δύσκολο και κουραστικό έργο.
Εσύ φιλόλογος δεν είσαι; Σου αρέσει να μιλάς, και δεν κουράζεσαι
να κουβεντιάζεις με τους ανθρώπους. Με τον Χριστό όμως, που καταδέχεται
να κουβεντιάσει μαζί σου, κουράζεσαι να μιλάς και σου φαίνεται δύσκολο.
Δεν είναι βαρύ αυτό; Σαν να λέει κάποιος; «Ώχ, τώρα πρέπει να πάω να μιλήσω
με τον βασιλιά. Δεν έχω όρεξη, αλλά τι να κάνω; Θα πάω». Ο Χριστός μας δίνει
την δυνατότητα να μιλάμε συνέχεια δια της προσευχής μαζί του,
κι εμείς να μη θέλουμε; Είναι φοβερό! Και το παράξενο είναι ότι Εκείνος
θέλει να μιλάμε μαζί του, για να μας βοηθάει, κι εμείς βαριόμαστε!
Γέροντα, πέφτω συχνά στην φλυαρία και μετά στενοχωριέμαι.
Καλύτερα δεν είναι να μιλάς με τον Χριστό; Όποιος μιλάει με τον Χριστό,
ποτέ δεν μετανιώνει. Η φλυαρία είναι βέβαια πάθος, αλλά, αν την αξιοποιήσεις
πνευματικά, μπορεί να γίνη προϋπόθεση για την προσευχή.
Άλλοι βαριούνται και να μιλήσουν. Εσύ έχεις μια δύναμη μέσα σου
και μια ορμή να μιλάς. Αν το αξιοποιήσεις αυτό πνευματικά,
θα αγιασθεί η ψυχή σου. Προσπάθησε να λες μόνον τα απαραίτητα
με τους ανθρώπους και να μιλάς συνέχεια με τον Χριστό.
Όταν θα αρχίζεις μια ταπεινή συζήτηση μαζί Του, δεν θα παίρνεις είδηση
τι γίνεται γύρω σου τόσο ενδιαφέρον και τόση γλυκύτητα θα έχει.
Εμένα ακόμη και οι πνευματικές συζητήσεις με κουράζουν,
ενώ στην προσευχή νιώθω μεγάλη ανάπαυση.
Η προσευχή είναι συνομιλία με τον Θεό.
Μακαρίζω καμμιά φορά εκείνους που έζησαν στην εποχή του Χριστού,
γιατί έβλεπαν και άκουγαν τον ίδιο τον Χριστό και μπορούσαν να Του μιλήσουν.
Αλλά σκέφτομαι ότι εμείς είμαστε σε καλύτερη θέση, γιατί εκείνοι
δεν μπορούσαν να απασχολήσουν πολύ τον Χριστό,
ενώ εμείς μπορούμε με την προσευχή να μιλάμε συνέχεια μαζί Του.

(Λόγοι Παϊσίου, τόμος ς΄, Περί προσευχής, Εκδ. Ιερού Ησυχαστηρίου
"Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος", σελ. 22-24)

ΥΠΟΜΝΗΜΑ -Στο κατά Λουκάν Ευαγγέλιο-

Ερμηνεία πατερική & θεολογική του Ευαγγελίου του Λουκά
Το ερμηνευτικό Υπόμνημα του Π.Ν. Τρεμπέλα
μεταφρασμένο στη νεοελληνική γλώσσα

Μετάφραση αρχιμ. Νικόλαος Πουλάδας

Κεφάλαιο 14

Στίχ. 1-6. Η θεραπεία του υδρωπικού.
14.3 καὶ ἀποκριθεὶς(1) ὁ ᾽Ιησοῦς εἶπεν πρὸς τοὺς νομικοὺς(2)
καὶ Φαρισαίους λέγων(3), ει έξεστι τῷ σαββάτῳ θεραπεύειν(4);
3 Ο Ιησούς πήρε το λόγο και ρώτησε τους νομοδιδασκάλους και τους Φαρισαίους:
«Επιτρέπεται να γίνονται θεραπείες το Σάββατο;»
(1) Απάντησε στις σκέψεις τους, που υπονοούνταν με το «παρατηρούσαν»
του σ. 1 (p). Η παρουσία του ασθενή προκάλεσε σε αυτούς το ερώτημα:
Θα τον θεραπεύσει άραγε ή δεν θα τον θεραπεύσει;
(2) «Που ήταν καλεσμένοι και αυτοί μαζί εκεί» (Ζ).
Προς τους νομικούς, οι οποίοι παρόλο που εξ’ επαγγέλματος σπούδαζαν τον νόμο,
όμως δεν αντιλαμβάνονταν σωστά τον νόμο σχετικά με το σάββατο (b).
(3) Το είπε… λέγων, είναι εβραϊκός τρόπος γραφής (p).
(4) Υπάρχει και η γραφή: ῎Εξεστιν τῷ σαββάτῳ θεραπεῦσαι ἢ οὔ;
«Ο Θεός των όλων είναι αγαθός και φιλάνθρωπος.
Δεν έβαλε τον νόμο του Μωϋσή ως διδάσκαλο απανθρωπιάς,
αλλά μάλλον εισηγητή της αγάπης στον διπλανό μας» (Κ).

14.4 οἱ δὲ ἡσύχασαν(1). καὶ ἐπιλαβόμενος(2)
ἰάσατο αὐτὸν(3) καὶ ἀπέλυσεν.
4 Εκείνοι δεν απάντησαν. Ο Ιησούς έπιασε τον άρρωστο,
τον γιάτρεψε και τον άφησε να φύγει.
(1) «Και άλλοτε όταν ρωτήθηκαν κάτι τέτοιο, αποστομώθηκαν» (Ζ).
Σιώπησαν μη έχοντας τι να πουν. «Διότι δεν μπορούσαν να πουν,
ότι εμπόδισε ο νόμος να κάνει κάποιος αγαθοεργίες το Σάββατο» (Ζ).
Δεν επιθυμούσαν όμως και να πουν ότι επιτρέπεται το Σάββατο να
θεραπεύει κάποιος (p). Οι αγαθοί επικρίνονται πολλές φορές
από τους πονηρούς και για πράξεις, τις οποίες και αυτοί οι ίδιοι
που επικρίνουν, εάν άφηναν τη συνείδησή τους ελεύθερη να μιλήσει,
δεν θα τολμούσαν να αποκηρύξουν.
(2) «Αντί να πει: αφού άγγιξε» (Ζ). Σύμφωνα με κάποιους το «επιλαβόμενος»
υποδηλώνει, ότι ο Κύριος πήρε κατ’ ιδίαν τον ασθενή και αφού τον οδήγησε
σε άλλο δωμάτιο, τον θεράπευσε εκεί. Εάν δεχτούμε την εκδοχή αυτή ως ορθή,
ο Ιησούς έπραξε αυτό αφενός μεν αποφεύγοντας κάθε επίδειξη
και αυτοδιαφήμιση, αφετέρου δε για να μην προκαλέσει και ερεθίσει
ακόμη περισσότερο τους αντιπάλους του. Διδασκόμαστε από το τελευταίο αυτό,
ότι, παρόλο που δεν πρέπει να μπαίνουμε σε οποιονδήποτε δισταγμό,
προκειμένου να πράξουμε το καθήκον μας, παρ’ όλα αυτά πρέπει να λαμβάνουμε
όλα τα νόμιμα μέτρα για να κάνουμε την εμμονή στο καθήκον όσο γίνεται
λιγότερο δυσάρεστη σε αυτούς που αντιτίθενται. «Επειδή τον ήξερε ο Κύριος,
μιας και εισχωρούσε μέσα στην ψυχή του ως Θεός,
δεν τον ρωτά αν θέλει να γίνει καλά, αλλά αμέσως τον θεράπευσε.
Διότι ήξερε ότι ήθελε. Διότι πράγματι, για να τύχει της θεραπείας
στεκόταν μπροστά του και σιωπούσε» (Κ).
(3) «Ο Κύριος δεν είχε σκοπό, να μη σκανδαλίσει αυτούς,
αλλά να ευεργετήσει αυτόν που χρειαζόταν θεραπεία. Διότι πρέπει εμείς,
όπου ανακύπτει πάρα πολλή ωφέλεια, να μη φροντίζουμε για αυτούς
που ανόητα σκανδαλίζονται» (Θφ).

katafigioti

lifecoaching