ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΟ ΣΥΣΣΙΤΙΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ!

ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΟ ΣΥΣΣΙΤΙΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΜΑΣ!  ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΠΤΩΧΟΥΣ…

¨Ρίχνοντας¨ τ’ όποιο χρηματικό ποσό στο Κυτίο στην είσοδο του Ναού… ή/και…
¨Δίνοντάς¨ το, στους υπευθύνους(1) του ΕΦΤ(Ενορ.Φιλόπτ.Ταμείο)
Προσκομίζοντας ΤΡΟΦΙΜΑ στο Συσσίτιο(3) (ή στο Ναό) προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή του (ή να διανεμηθούν [σε περίπτωση δυνατότητας] σε όσους τα χρειάζονται)… ή/και…
Αγοράζοντας από καταστήματα τροφίμων ΔΩΡΟΕΠΙΤΑΓΕΣ και προσφέροντας τες στο ΕΦΤ, προκειμένου να δοθούν σ’ όσους τις έχουν ανάγκη… ή/και…
Αναθέτοντας τήν αγορά των ΥΛΙΚΩΝ για το συσσίτιο, στους υπευθύνους(2) του … ή/και…
Αναλαμβάνοντας τα έξοδα (όλου ή μέρους) συγκεκριμένου γεύματος (Όσπρια >200 ευρώ, Μακαρόνια κιμά >230, Κοτόπουλο >330), «Υπέρ Αναπαύσεως» αγαπημένου σας προσώπου, σε συνεννόηση με τους υπευθύνους του (2)… ή/και…
Συμμετέχοντας στους κατά καιρούς περιφερόμενους Δίσκους του Ναού...ή/και
Καταθέτοντας στον Τραπεζικό Λογαριασμό του ΕΦΤ:
Τράπεζα Πειραιώς IBANGR 66 0172 0380 0050 3807 5349 683
και επικοινωνώντας έγκαιρα μαζί μας για την έκδοση της νόμιμης απόδειξης.
(1)Υπεύθυνος ΕΦΤ:π.Ιωάννης (τηλ. Ναού 210 9335 460)
(2)Συσσίτιο:κα Μαντώ (τηλ. Συσσιτίου 210 93 50 151,Τρίτη και Πέμπτη πρωί:8.00 με 12.00)
(3)Θέση Συσσιτίου: Θεόγνιδος 10, στο ημιυπόγειο της πολυκατοικίας, πίσω από το Ιερό τού Ναού).

Κείμενα (blog) - Ιερός Ναός Αγίου Σώστη Νέας Σμύρνης

Εορτή
ασχημοσύνες ή ελεημοσύνες
Είναι καιρός για εντονώτερες προσευχές, όχι για μέθη. Φυσικά πάντοτε, αλλά περισσότερο στις γιορτές. Γι’ αυτό θεσπίστηκε η γιορτή, όχι για να ακολασταίνουμε, όχι για να συσσωρεύουμε αμαρτήματα, αλλά για να εξαλείφουμε και όσα ήδη έχουμε... Να καλέσης σε γεύμα το Χριστό. Να Του δώσης από τα δικά σου, ή μάλλον από τα δικά Του. Κάτι τέτοιο παρέχει απέραντη χαρά και ευχαρίστησι μόνιμη.
Ε.Π.Ε. 18α, 208
όλη η ζωή
Όλη η ζωή είναι καιρός γιορτής για τους χριστιανούς. Και ποιο αγαθό δεν μας χάρισε! Ο Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος για σένα. Σε απάλλαξε από το θάνατο. Σε κάλεσε στη βασιλεία Του. Κανένας ας μην είναι κατηφής, λόγω αρρώστιας, λόγω φτώχειας ή λόγω εχθρικής επιθέσεως. Όλος ο καιρός της παρούσης ζωής είναι ο καιρός της γιορτής μας.
Ε.Π.Ε. 18α,214
και θ. Κοινωνία
Δεν επιδιώκουμε να προσέλθουμε, αφού προετοιμαστούμε και καθαρίσουμε τα κακά από τους εαυτούς μας και αφού γεμίσουμε από κατάνυξι, αλλ’ όταν είναι γιορτή, οπότε προσέρχονται όλοι!
Ε.Π.Ε. 18α,214
όχι από ημερομηνίες· από καρδιά
Ο χριστιανός δεν πρέπει να γιορτάζη σύμφωνα με τους μήνες ή τις νουμηνίες ή τις Κυριακές, αλλά σ’ όλη τη ζωή του πρέπει να ζη με πρέπουσα γιορτή. Αν έχης καθαρή συνείδησι, έχεις πάντοτε γιορτή.
Ε.Π.Ε. 31,472
βδελυκτή στο Θεό
Ο Θεός μισεί τις βρώμικες θυσίες, και συ παίρνεις μέρος σ’ αύτες; Και δεν είπε με το στόμα του προφήτου, ότι μισεί την τάδε ή την τάδε, αλλά όλες μαζί τις υποκριτικές θυσίες.
Ε.Π.Ε. 34,130
κατά Θεόν, τότε σεμνή
Ήταν κάποτε σεμνή αυτή η εορτή, τότε που γινόταν σύμφωνα με το νόμο του Θεού. Τώρα δεν είναι. Όλη η αξία της χάθηκε, επειδή συμβαίνουν πράγματα παρά το θέλημα του Θεού.
Ε.Π.Ε. 34,330
όχι από συνήθεια
Γνωρίζω, ότι πολλοί από εδώ μέσα τρέχουν προς το Μυστικό Δείπνο από συνήθεια, λόγω της εορτής (του Πάσχα ή των Χριστουγέννων). θα έπρεπε, όπως πολλές φορές έχω τονίσει, να μη παρατηρούν τις εορτές, για να δουν πότε πρέπει να κοινωνούν, αλλά να καθαρίζουν τη συνείδησί τους, και τότε να πλησιάζουν στη θεία Κοινωνία. Αυτός, που είναι βρωμερός και ακάθαρτος ούτε την περίοδο της εορτής καθίσταται άξιος του φρικτού Μυστηρίου. Αυτός, που είναι καθαρός και έχει αποπλύνει τα αμαρτήματά του με τη μετάνοια και την εξομολόγησι, και κατά την εορτή και πάντοτε είναι άξιος να μετέχη των θείων Μυστηρίων και ν’ απολαμβάνη τις δωρεές του Θεού.
Ε.Π.Ε. 35,512

(Χρυσοστομικό Λεξικό, αρχ. Δανιήλ Αεράκη, τόμος Β, σελ. 218-220)

 

Εορτή
ασχημοσύνες ή ελεημοσύνες
Είναι καιρός για εντονώτερες προσευχές, όχι για μέθη. Φυσικά πάντοτε, αλλά περισσότερο στις γιορτές. Γι’ αυτό θεσπίστηκε η γιορτή, όχι για να ακολασταίνουμε, όχι για να συσσωρεύουμε αμαρτήματα, αλλά για να εξαλείφουμε και όσα ήδη έχουμε... Να καλέσης σε γεύμα το Χριστό. Να Του δώσης από τα δικά σου, ή μάλλον από τα δικά Του. Κάτι τέτοιο παρέχει απέραντη χαρά και ευχαρίστησι μόνιμη.
Ε.Π.Ε. 18α, 208
όλη η ζωή
Όλη η ζωή είναι καιρός γιορτής για τους χριστιανούς. Και ποιο αγαθό δεν μας χάρισε! Ο Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος για σένα. Σε απάλλαξε από το θάνατο. Σε κάλεσε στη βασιλεία Του. Κανένας ας μην είναι κατηφής, λόγω αρρώστιας, λόγω φτώχειας ή λόγω εχθρικής επιθέσεως. Όλος ο καιρός της παρούσης ζωής είναι ο καιρός της γιορτής μας.
Ε.Π.Ε. 18α,214
και θ. Κοινωνία
Δεν επιδιώκουμε να προσέλθουμε, αφού προετοιμαστούμε και καθαρίσουμε τα κακά από τους εαυτούς μας και αφού γεμίσουμε από κατάνυξι, αλλ’ όταν είναι γιορτή, οπότε προσέρχονται όλοι!
Ε.Π.Ε. 18α,214
όχι από ημερομηνίες· από καρδιά
Ο χριστιανός δεν πρέπει να γιορτάζη σύμφωνα με τους μήνες ή τις νουμηνίες ή τις Κυριακές, αλλά σ’ όλη τη ζωή του πρέπει να ζη με πρέπουσα γιορτή. Αν έχης καθαρή συνείδησι, έχεις πάντοτε γιορτή.
Ε.Π.Ε. 31,472
βδελυκτή στο Θεό
Ο Θεός μισεί τις βρώμικες θυσίες, και συ παίρνεις μέρος σ’ αύτες; Και δεν είπε με το στόμα του προφήτου, ότι μισεί την τάδε ή την τάδε, αλλά όλες μαζί τις υποκριτικές θυσίες.
Ε.Π.Ε. 34,130
κατά Θεόν, τότε σεμνή
Ήταν κάποτε σεμνή αυτή η εορτή, τότε που γινόταν σύμφωνα με το νόμο του Θεού. Τώρα δεν είναι. Όλη η αξία της χάθηκε, επειδή συμβαίνουν πράγματα παρά το θέλημα του Θεού.
Ε.Π.Ε. 34,330
όχι από συνήθεια
Γνωρίζω, ότι πολλοί από εδώ μέσα τρέχουν προς το Μυστικό Δείπνο από συνήθεια, λόγω της εορτής (του Πάσχα ή των Χριστουγέννων). θα έπρεπε, όπως πολλές φορές έχω τονίσει, να μη παρατηρούν τις εορτές, για να δουν πότε πρέπει να κοινωνούν, αλλά να καθαρίζουν τη συνείδησί τους, και τότε να πλησιάζουν στη θεία Κοινωνία. Αυτός, που είναι βρωμερός και ακάθαρτος ούτε την περίοδο της εορτής καθίσταται άξιος του φρικτού Μυστηρίου. Αυτός, που είναι καθαρός και έχει αποπλύνει τα αμαρτήματά του με τη μετάνοια και την εξομολόγησι, και κατά την εορτή και πάντοτε είναι άξιος να μετέχη των θείων Μυστηρίων και ν’ απολαμβάνη τις δωρεές του Θεού.
Ε.Π.Ε. 35,512

(Χρυσοστομικό Λεξικό, αρχ. Δανιήλ Αεράκη, τόμος Β, σελ. 218-220)

 

532. Αντί του δένδρού της ζωής υπάρχει ο «Άρτος ο Ζων». Αντί του καρπού του δένδρου της γνώσεως, υπάρχει ο ζωοποιός αυτός Άρτος. Τότε, είχε λεχθή: «Οὐ φάγεσθε ἀπ' αὐτοῦ οὐδὲ μὴ ἅψησθε αὐτοῦ, ἵνα μὴ ἀποθάνητε» (Γεν. γ’ 3). Τώρα λέγεται: «ἐάν τις φάγῃ ἐκ τούτου τοῦ ἄρτου, ζήσεται εἰς τὸν αἰῶνα» (Ιω. στ’ 51-58). Τότε, ο Αδάμ και η Εύα πίστευσαν στον Πειραστή και βρήκαν τον θάνατο. Τώρα, αντίθετα, ποιστεύουμε στα λόγια του Κυρίου: «τοῦτό ἐστι τὸ σῶμά μου… τοῦτο ἐστι τὸ αἷμά μου» (Ματθ. κστ’ 26, 28) και παίρνουμε νέα ζωή. Σηκωνόμαστε από την ίδια κατεύθυνσι που πέσαμε. Πέσαμε με την απιστία του Θεού, ενωθήκαμε με τον πατέρα του ψεύδους και του θανάτου. Τώρα, συνδεθήκαμε με τον Θεό και Σωτήρα μας, με την Αυτοαλήθεια, και βρήκαμε τη ζωή την αληθινή.

533. Τώρα, ακόμη, στεκόμαστε και πέφτουμε. Αλλά ελπίζουμε ότι κάποτε δεν θα πέφτουμε πλέον, θα είμαστε φθασμένοι σε σημείο που η πτώσις θα είναι αδύνατο να συμβή. Οι Άγγελοι το έχουν επιτύχει αυτό. Είναι πλέον άτρωτοι από το κακό. Και ο πιστός λοιπόν μπορεί να φθάση σ’ αυτό το σημείο. Στο μεταξύ, μάχεται την αμαρτία και ελπίζει ότι θα έλθη η ημέρα της τελικής νίκης κατεπάνω στην αμαρτία και τον θάνατο, τον υιό της αμαρτίας, όπως τον ονομάζει ο ιερός Χρυσόστομος. «Ἔσχατος ἐχθρὸς καταργεῖται ὁ θάνατος» (Α’ Κορ. ιε’ 26).

(Η εν Χριστώ ζωή μου - Αγ. Ιωάννου της Κροστάνδης, εκδόσεις Παπαδημητρίου, σελ. 221-222)

«Άρχισε να τους αποστέλλει δύο δύο» (Μαρκ. 6:7)

Ένας τυφλός κι ένας παράλυτος σκόνταψαν ο ένας πάνω στον άλλο μέσα στο δάσος. Ο τυφλός είπε: «Χάθηκα και δεν μπορώ να βρω το δρόμο μου, γιατί δε βλέπω». Ο παράλυτος είπε: «Δεν μπορώ να πάω πουθενά, γιατί δεν μπορώ αν περπατήσω». Καθώς συνέχισαν να μιλούν απελπισμένοι, ο παράλυτος αναφώνησε ξαφνικά: «Το βρήκα! Το βρήκα! Εσύ θα με σηκώσεις στους ώμους σου, κι εγώ θα σου λέω που να πηγαίνουμε». Έτσι, οι δύο μαζί κατάφεραν να βγουν από το δάσος.
Είμαστε όλοι μας σαν τους δύο ανθρώπους που είχαν χαθεί στο δάσος. Χρειαζόμαστε ο ένας τη βοήθεια του άλλου. Οι πιέσεις του κόσμου, οι απογοητεύσεις της ζωής και η αμαρτία που εμπλέκεται σ’ αυτήν συχνά μας καταβάλλουν. Χρειαζόμαστε βοήθεια! Γι’ αυτό, ο Θεός δε μας άφησε μόνους, αλλά μας έκανε μέλη μιας μεγάλης οικογένειας, της εκκλησίας Του. Ο καθένας μας έχει κάποιο χάρισμα, ένα ταλέντο να χρησιμοποιήσει για την οικοδομή του σώματος του Χριστού και για τη διάδοση του ευαγγελίου Του. Κανένας δεν μπορεί να τα κάνει όλα μόνος του. Μαζί όμως μπορούμε να κάνουμε πολλά, και ο Κύριος να δώσει τη δική Του καρποφορία!


«Η σοφία ζωοποιεί όσους την κατέχουν. Αυτή είναι η ωφέλεια για εκείνους που τη γνωρίζουν» (Εκκλησιαστής 7:12)

- Για τον κόσμο είσαι απλά ένα άτομο. Αλλά για ένα άτομο μπορείς να γίνεις ο κόσμος ολόκληρος.
- Είμαι μια πένα στο χέρι του Θεού με το οποίο γράφει ένα γράμμα στον κόσμο.
- Ευτυχέστεροι άνθρωποι δεν είναι κατ’ ανάγκη εκείνοι που έχουν τα καλύτερα απ’ όλα τα πράγματα, αλλά εκείνοι που κάνουν καλύτερη χρήση όλων των πραγμάτων που διαθέτουν,
- Αν θέλεις πραγματικά να κάνεις κάτι, θα βρεις τον τρόπο να το κάνεις, Αν δε θέλεις να το κάνεις, θα βρεις πολύ εύκολα μια δικαιολογία για να μην το κάνεις.
- Τα δύο δυσκολότερα πράγματα που μπορείς να διαχειριστείς σωστά στη ζωή σου είναι η αποτυχία και η επιτυχία.
- Η ευγενική ομιλία δεν τραυματίζει τη γλώσσα σου.

(Εκδόσεις «Ο Λόγος»)

529. Σε τι συνίσταται η ζωή του αληθινού χριστιανού; Στο να μην έχη τίποτε πιο ακριβό και αγαπημένο η καρδιά του από τον Χριστό, στο να είναι στραμμένη εξ ολοκλήρου προς τον Κύριο, αδιαφορώντας για τα γήινα θέλγητρα.

530. Παρά το ότι ο Θεός γνωρίζει όλες τις ανάγκες μας, η προσευχή μας είναι αναγκαία για την εξάγνισι και τον φωτισμό της ψυχής μας. Το να βρίσκεται κανείς στη λιακάδα, κάνει καλό: απολαμβάνει φως και ζεστασιά. Κατά τον ίδιο τρόπο, όταν προσευχώμαστε ενώπιον του Θεού, του πνευματικού μας Ηλίου, θερμαινόμαστε και φωτιζόμαστε.

531. Δεν παίρνει κάποιος από τον Θεό ό,τι του ζητεί, αν δεν απαλλάχθηκε από τη βδελυρά ειδωλολατρία: την προσκόλλησι στα υλικά. Προσεύχεται στον αληθινό Θεό, αλλά υπηρετεί τα είδωλα, τα γήινα αγαθά. «Οὐδεὶς δύναται δυσὶ κυρίοις δουλεύειν» (Ματθ. στ’ 24). Πρέπει να παύση ο άνθρωπος εκείνος να λατρεύη αυτά τα αγαθά. Κατόπιν, ας είναι βέβαιος ότι η προσευχή του θα εισακούεται από τον Κύριο. Δεν συμβιβάζεται η προσευχή στον αληθινό Θεό με την υποταγή σε κιβδήλους θεούς. «Εμὲ ἐγκατέλιπον πηγὴν ὕδατος ζωῆς, καὶ ὤρυξαν ἑαυτοῖς λάκκους συντετριμμένους, οἳ οὐ δυνήσονται ὕδωρ συνέχειν» (Ιερεμ. β’ 13). Ζήτησαν νερό σε στέρνες που τα τοιχώματα τους είχαν ρωγμές και δεν ήταν δυνατόν να το συγκρατήσουν. Πώς θα εύρισκαν εκεί νερό; Η πηγή του ζώντος ύδατος είναι μόνο ο Κύριος.

(Η εν Χριστώ ζωή μου - Αγ. Ιωάννου της Κροστάνδης, εκδόσεις Παπαδημητρίου, σελ. 220-221)

217. «παρέστη η Βασίλισσα εκ δεξιών σου»
 
Ο δοξασμός της Θεοτόκου, ειδικώτερα, συνίστανται στο ότι ο Υιός και Θεός της την ετοποθέτησε «εκ δεξιών» του, στην πρώτη δηλαδή τιμητική θέσι μετά απ’ Αυτόν. Η έκφρασις «εκ δεξιών» του Χριστού έχει την έννοια, ότι στην Παναγία δόθηκε θρόνος βασιλικός, εξουσιαστικός δηλαδή και κυβερνητικός. Με αλλά λόγια, η Παναγία «μετέχει της δόξης του Υιού της, βασιλεύει μετ' Αυτού, διευθύνει παρά το πλευρόν αυτού τας τύχας της Eκκλησίας και του κόσμου που εκτυλίσσονται εν χρόνω, μεσιτεύει δι’ όλους προς Εκείνον, όστις θα έλθη κρίναι ζώντας και νεκρούς» (Λόσκυ, 203) . Έτσι, εκπληρώθηκε κατά γράμμα η προφητική προτύπωσις του Δαβίδ: «παρέστη η Βασίλισσα εκ δεξιών σου» (Ψαλμ. 44, 10).
Η προτύπωσις αυτή δεσπόζει, κατ’ αρχήν, στην εορτή της Κοιμήσεως και Μεταστάσεως της Θεοτόκου. Κατά την ένδοξο Κοίμησι της Θεοτόκου, ο Υιός και Σωτήρ της, «συνοδευόμενος υπό όλων των Αγγέλων και των Αγίων, την  αναφέρει όχι απλώς εις τον ουρανόν, αλλ’ έως αυτού του βασιλικού θρόνου του». Κατά την εορτή αυτή, η Εκκλησία ψάλλει πανηγυρικά προς την Θεοτόκο: «Παρέστη η Βασίλισσα εκ δεξιών σου... χαίρε Μαρία Κυρία πάντων ημών, ο Κύριος μετά σου των δυνάμεων» (Πολυέλεος 15ης Αύγουστου) .
Η προτύπωσις της Παναγίας Βασίλισσας δεσπόζει επίσης στη θ. Λειτουργία και μάλιστα στην προετοιμασία των Τιμίων Δώρων, στην Ακολουθία της Προθέσεως η Προσκομιδής. Κατά την ωραία αυτή Ακολουθία, που συμβολίζει τη Γέννησι του Χριστού, αλλά και την προετοιμασία για τη θυσία του Αμνού του Θεού, ο ιερεύς λειτουργός, τοποθετώντας επάνω στο άγιο Δισκάριο και «εκ δεξιών» του Αμνού την μερίδα της Θεοτόκου, λέει: «Παρέστη η Βασίλισσα εκ δεξιών σου, εν ιματισμώ διαχρύσω περιβεβλημένη, πεποικιλμένη». Σ’ ολόκληρη δε την ορθόδοξη υμνολογία και τελετουργική δεσπόζει το γνωστό εφύμνιο της Ωδής της Θεοτόκου: «Την Τιμιωτέραν των Χερουβίμ και ενδοξοτέραν ασυγκρίτως των Σεραφίμ...»!
Η Θεοτόκος διακηρύττεται σαν Βασίλισσα ακόμα και στην αγιοκατάταξι του ορθοδόξου Ναού, καθώς και την ορθόδοξη εικονογραφία.
Στο ναό της βυζαντινής αρχιτεκτονικής παραδόσεως δύο είναι οι πρώτες θέσεις: ο Τρούλλος και η Κόγχη της αψίδος του ιερού Βήματος. Το μάτι του εισερχομένου οδηγείται πρώτα στον ευρύ Τρούλλο και έπειτα ακουμπά φυσικά στην Κόγχη του Ιερού. Τις δύο αυτές θέσεις η αγιοκατάταξις της Εκκλησίας τις καθιέρωσε στον Κύριο και τη Θεοτόκο: στον Τρούλλο αγιογραφεί τον Χριστό σαν Παντοκράτορα και στην Κόγχη τη Θεοτόκο σαν Πλατυτέρα.
Η ορθόδοξη Εκκλησία τοποθετεί επίσης την αγία Εικόνα της θεομήτορος «εκ δεξιών» της εικόνας του Χριστού επάνω στο ιερό Εικονοστάσιο (τέμπλον). Στην Εικόνα αυτή η Θεοτόκος παριστάνεται ένθρονη Βασίλισσα. Με το ότι δε η Oρθοδοξία τοποθετεί την εικόνα της θεομήτορος στην ίδια θέσι με τη θέσι της εικόνας του Χριστού, «εκατέρωθεν του θυσιαστηρίου», αποδεικνύεται ότι η Εκκλησία μας δίνει στη Θεοτόκο την πρώτη θέσι μεταξύ των ανθρώπων (Λόσκυ, 191).
Ο δοξασμός της Παναγίας στην ορθόδοξη Εκκλησία είναι ζωντανός και αδιάκοπος. Η προσευχή της Eκκλησίας βασίζεται κυρίως στις πρεσβείες της Θεοτόκου. Η Ωδή της Θεοτόκου δεσπόζει στην Λατρεία της. Οι γιορτές της Παναγίας διανθίζουν το ετήσιο στεφάνι του εκκλησιαστικού εορτολογίου. Η Θεοτόκος δοξάζεται και τιμάται από τη στρατευομένη Εκκλησία, όπως τιμάται και δοξάζεται και από την θριαμβεύουσα: σαν Βασίλισσα του κόσμου!
 
Χαίρε Παντάνασσα πανύμνητε, Μήτερ Χριστού του Θεού,
Χαίρε Βασίλισσα των Αγγέλων, Δέσποινα του κόσμου.
Χαίρε των προφητών το κήρυγμα, Πατριαρχών η δόξα.
Χαίρε αγνή Παρθένε Θεόνυμφε, Δέσποινα.
Χαίρε άσπιλε, αμόλυντε, άφθορε Παναγία.
Χαίρε η των απηλπισμένων ελπίς, και των πολεμουμένων βοήθεια. Χαίρε Κεχαριτωμένη, μετά σου ο Κύριος και δια σου μεθ’ ημών.
Χαίρε Ευλογημένη Συ εν γυναιξί και ευλογημένος ο καρπός της κοιλίας σου
Χαίρε Παρθένε Θεοτόκε, εν γυναιξίν ευλογημένη.
Χαίρε Μαρία Κυρία πάντων ημών, ο Κύριος μετά σου των δυνάμεων. Χαίρε θρόνε πυρίμορφε, των τετραμόρφων υπερενδοξοτέρα.
Χαίρε Μαρία Κυρία πάντων ημών, Χαίρε Μήτηρ της Ζωής.
Χαίρε υπερευλογημένη, υπερδεδοξασμένη.
Χαίρε άχραντε Θεοτόκε, Σωτήρα έτεκες των ψυχών ημών.
Χαίρε Παράδεισε αγιώτατε, χαίρε νύμφη ανύμφευτε.
Χαίρε Αγία Αγίων μείζων, χαίρε νύμφη ανύμφευτε.
Παναγία Παρθένε επάκουσον της φωνής του αχρείου ικέτου σου στεναγμούς της καρδίας προσφέρειν σοι αεννάως ευόδωσον Δέσποινα. Παναγία Παρθένε Θεόνυμφε, την οικτράν λειτουργίαν μου δέξαι και Θεώ ευσπλάγχω προσάγαγε όπως χαίρων δοξάζω Πανάμωμε.
(Πολυέλεος 15ης Αυγούστου Στιχολογείται ο 44ος Ψαλμός)
 
(Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου Στυλίου, Η Πρώτη, εκδ. Γρηγόρη)
 
216.«Τις αύτη η όντως πλησίον του Θεού, ως υπερβάσα Άπαντα τα των Αγγέλων τάγματα;».
 
Η Μετάστασις της Θεοτόκου συνδέεται και με τον δοξασμό της στον ουρανό. Πρόκειται για την τιμητική ύψωσι της Παναγίας στον κόσμο του ουρανού. Η Εκκλησία μας δέχεται και η Θεολογία της διδάσκει, ότι η Παναγία, μετά την ένδοξη Κοίμησι και μετάστασί της, τοποθετήθηκε από τον Υιό και Θεό της σε ιδιαίτερα τιμητική θέσι, υψηλότερα απ’ τις θέσεις των αΰλων και επουρανίων, αγγελικών Δυνάμεων. Η εκπληκτική και μοναδική αυτή ύψωσις και τιμή μιας ανθρωπίνης υπάρξεως από τον Θεό, προκάλεσε την έκπληξι του αγγελικού κόσμου, την οποία οι υμνογράφοι της Eκκλησίας μας εκφράζουν με εμπνευσμένους ύμνους. «Τις αύτη η όντως πλησίον του Θεού, ως υπερβάσα άπαντα τα των Αγγέλων τάγματα»;
Ο Δαβίδ, θεωρώντας την ιεραρχική θέσι του ανθρώπου μέσα στη Δημιουργία, έλεγε: «(Κύριε) έπλασες (τον άνθρωπο) λίγο κατώτερο από τους αγγέλους» (Ψαλμ. 8, 6) . Τώρα όμως με την Μετάστασι της Θεοτόκου και την τιμητική ύψωσί της πάνω απ’ τους αγγέλους, η δημιουργική ιεραρχία αλλάζει. Ο Θεός δημιούργησε ένα καινούργιο δημιούργημα που είναι ανώτερο απ’ τους Αγγέλους: είναι η Θεομήτωρ! Είναι η «τιμιωτέρα των Χερουβίμ και ενδοξοτέρα ασυγκρίτως των Σεραφίμ»! Η Θεοτόκος απέκτησε όχι μόνο «παγκόσμιον», αλλά και πανουράνιο δόξα!
Ο δοξασμός της Θεοτόκου είναι η ολοκλήρωσις μιας καινούργιας δημιουργίας του Θεού. Το θεωμένο πρόσωπο της Παναγίας είναι το ωραιότερο δημιούργημα της αγάπης και της χάριτος του Θεού.
 
 
(Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου Στυλίου, Η Πρώτη, εκδ. Γρηγόρη)
215.«τις αύτη η αναβαίνουσα πέλει, κοσμικών από κοιλάδων;»
 
Ο ύμνος αυτός του Δεκαπενταυγούστου είναι εμπνευσμένος από το «Άσμα Ανιάτων»: «Εγώ άνθος του πεδίου κρίνον των κοιλάδων... τις αύτη η αναβαίνουσα από της έρημου; Ως στελέχη καπνού τεθυμιαμένη σμύρναν και λίβανον από πάντων κονιορτών μυρεψού;... Τις αυτή η αναβαίνουσα λελευκανθισμένη, επιστηριζομένη επί τον αδερφιδόν αυτής;» (β' 1, γ' 6, η' 5) . Πρόκειται ασφαλώς για μια προφητική προτύπωσι της Μεταστάσεως της Θεοτόκου. Ειδικώτερα, ύμνος και προφητεία αναφέρονται στην αλυσιδωτή έκπληξι που η ένδοξη Μετάστασις της Θεοτόκου προκάλεσε στις ουράνιες αγγελικές δυνάμεις.
Η πρώτη έκπληξις των αγγελικών στρατιών αφορά στον τόπο και τις συνθήκες, από τις όποιες προέρχεται η Ανερχομένη Θεοτόκος. Από τις χαμηλές και αμαρτωλές κοιλάδες του κόσμου: από την πνευματικά «έρημη, άβατη και άνυδρη» (Ψαλμ. 62, 2) ανθρωπότητα πώς είναι δυνατόν ν’ ανεβαίνη στα ύψη του Ουρανού μια ανθρωπίνη ύπαρξις; «Άγγελοι την Κοίμησιν της Παρθένου ορώντες εξεπλήττοντο, πώς η Παρθένος απαίρει από της γης εις τα άνω;». Αυτό σημαίνει, ότι για πρώτη φορά ο πνευματικός κόσμος του ουρανού βλέπει άνθρωπον (εκτός του θεανθρώπου) να υψώνεται και δοξάζεται τόσο πολύ από τον Θεό.
Η δευτέρα έκπληξις των επουρανίων δυνάμεων αναφέρεται στην παναγιότητα της Θεοτόκου. Η ανυψουμένη Θεομητορική ύπαρξις είναι αρωματισμένη («τεθυμιαμένη») και ευωδιάζει όλες τις αρετές («από πάντων κονιορτών μυρεψού»). Είναι ολόλευκη («λελευκανθισμένη») και «η υπερβάλλουσα καθαρότης» της (Μα) αστράφτει και ακτινοβολεί στα μάτια των αγίων και «φωτοειδών» Αγγέλων. Η Μητέρα και Νύμφη του Χριστού, κατά την ώρα της Κοιμήσεώς της, είχε φθάσει στο υψηλότερο σημείο της αγιότητός της. Μπροστά στο εκτυφλωτικό φώς της αγιότητος της Παναγίας, οι Άγγελοι εκπλήττονται και απορούν (κατά το Άσμα Ασμάτων, στ' 9) . «Τις αύτη η έκκύπτουσα (=που αναφαίνεται) ωσεί όρθρος, καλή ως σελήνη, εκλεκτή ως ο ήλιος, θάμβος ως τεταγμέναι (=οι αγγελικές παρατάξεις)»;
Η τρίτη έκπληξις του ουρανίου κόσμου προέρχεται από το γεγονός ότι την Ανερχομένην Θεοτόκον υποβαστάζει ο ίδιος ο Θεάνθρωπος Κύριος. Εξίσταντο Αγγέλων αι δυνάμεις... τον οικείον Δεσπότην γυναικείαν ψυχήν χειριζόμενον». Ο Κύριος υπεδέχθη προσωπικώς την ψυχή της Παναγίας Μητέρας του. Όπως Εκείνη του συμπαραστάθηκε στις πρώτες στιγμές της εισόδου του στον κόσμο, έτσι τώρα και Εκείνος παραστάθηκε κοντά της, κατά την είσοδό της στον κόσμο του ουρανού. Ο Κύριος υπεδέχθη στην Πύλη της Βασιλείας του Εκείνην, που υπήρξε γι’ Αυτόν η «πύλη» της ενανθρωπήσεώς του. Η Νύμφη και Βασίλισσα εισέρχεται στην «παστάδα» του Βασιλέως Χριστού, «επιστηριζομένη» στον βραχίονα του Νυμφίου και Υιού της, διότι «ήλθεν ο γάμος του Αρνίου και η γυνή αυτού ητοίμασεν εαυτήν» (Άποκ. ιθ' 7).
Η θεομήτωρ δεν ήταν εκ φύσεως λευκή και αμόλυντη. Η Oρθόδοξη Εκκλησία δεν δέχεται το δόγμα της Δυτικής Εκκλησίας για την «αμόλυντη σύλληψι» (immaculata conceptio) της Θεοτόκου. Η Oρθοδοξία πρεσβεύει ότι η Παρθένος έφερε και αυτή το στίγμα του προπατορικού αμαρτήματος. Λευκάνθηκε όμως και καθαρίσθηκε από το Άγιο Πνεύμα κατά τον Ευαγγελισμό και την Πεντηκοστή. Η θεομητορική ύπαρξις είναι η πρώτη που «έπλυνεν την στολήν αυτής και ελεύκανεν αυτήν εν τω αίματι του Αρνίου» (Άποκ. ζ' 14) .
Η Παναγία, τέλος, εισέρχεται στην αιωνιότητα «επιστηριζομένη» στο χέρι του Υιού του Θεού της. Η είσοδός μας στη Βασιλεία του Θεού μπορεί να επιτευχθή μόνο με τη βοήθεια και συμπαράστασι του Κυρίου Ιησού. Κανείς δεν θα μπορέση να περάση στην αντίπερα όχθη της ζωής, αν δεν πάρη για πλοηγό του τον Κύριο.
 
(Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου Στυλίου, Η Πρώτη, εκδ. Γρηγόρη)
 

Να δίνουμε στην ψυχή την τροφή που επιθυμεί

Γέροντα, όταν δεν έχω όρεξη για πνευματικά, πώς να βάλω αρχή;
Να κάνεις κάτι πνευματικό που σε ευχαριστεί, και θα έρθη
η όρεξη και για τα αλλά. Να απλώσεις μπροστά σου την πνευματική
τράπεζα και να βρείς τι τραβά η όρεξη σου. Θέλεις να διαβάσεις λίγο;
Θέλεις να κάνεις ένα κομποσκοίνι; Θέλεις να κάνεις μια Παράκληση;
Θέλεις να διαβάσεις Ψαλτήρι ή να κάνεις λίγες μετάνοιες
αν δεν έχεις όρεξη για τίποτε, έ, τότε θέλεις βρεγμένη σανίδα.
Από εργόχειρο, Γέροντα, μπορώ να αρχίσω;
Μπορείς, αλλά να λες συγχρόνως και την ευχή.
Μήπως όμως Γέροντα, κάνοντας ό,τι με ευχαριστεί, κάνω το θέλημά μου;
Κοίταξε, στα πνευματικά πρέπει να δίνουμε στην ψυχή την τροφή που
επιθυμεί και ζητάει μόνη της. Έτσι γλυκαίνεται, τρέφεται
και παρακινείται για περισσότερα πνευματικά. Βλέπεις,
και όταν αρρωσταίνουμε και ζητά κάτι ο οργανισμός μας,
του το δίνουμε, για να γίνουμε καλά. Μικρός, είχα αρρωστήσει
από αναιμία, και ζητούσα να φάω λεμόνι. Οι δικοί μου όμως,
επειδή δεν ήξεραν αν έπρεπε να φάω λεμόνι, δεν μού έδιναν
και περίμεναν τον γιατρό. Και τελικά, όταν ήρθε ο γιατρός,
συνέστησε να τρώω λεμόνια, γιατί ο οργανισμός μου είχε ανάγκη
από βιταμίνες που περιέχονται στα λεμόνια.
Γέροντα, για να αντιμετωπίσω αυτόν τον καιρό την αμέλεια,
έκανα μια προσπάθεια να εφαρμόσω ένα πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα καλό είναι, αλλά πρέπει πρώτα να μπει
η καρδιά και μετά το πρόγραμμα. Μήπως, Γέροντα, να μου βάζατε
εσείς ένα πρόγραμμα; -Το πρόγραμμα που θα σου βάλω, είναι να κάνεις
ό,τι πνευματικό σε ευχαριστεί. Να μη στριμώχνεις με άγχος τον εαυτό σου,
αλλά να εξετάζεις από τι είδους πνευματική τροφή έχει ανάγκη η ψυχή σου
και να της το δίνης. Όταν νιώθεις την ανάγκη να ψάλεις,
να ψάλεις όταν σε τραβά η μελέτη, να μελετάς, όταν σε τραβάει η ευχή,
να λες την ευχή. Να κάνεις και ό,τι άλλο πνευματικό επιθυμείς,
αρκεί να μην καταπιέζεις τον εαυτό σου. Νομίζω ότι κατάλαβες.
Αυτό θα γίνει τώρα στις αρχές, μέχρι να γλυκαθεί η ψυχή σου,
και μετά θα μπεις σε μια πνευματική σειρά πού θα σε τραβάει από μόνη της.
Μην ανησυχείς λοιπόν, με την Χάρη του Θεού θα πάρει μπρος η μηχανή
σου και θα τρέχεις.

(Λόγοι Παϊσίου, τόμος ς΄, Περί προσευχής, Εκδ. Ιερού Ησυχαστηρίου
"Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος", σελ.54-55)

"Μην πηγαίνετε στα μέντιουμ"

Σε έναν άλλο αδελφό έλεγε: "Να μην πηγαίνετε σε μέντιουμ
και σε μάγους και μάγισσες, για να σας λύνουν τα προβλήματά σας.
Αυτοί, παιδί μου, μπορεί να σε τρελάνουν τελείως
και να σου φάνε και όλα τα λεφτά. Μην μπλέκεσαι μ' αυτούς. Μακριά.
Στο Χριστό μόνο κοντά, και στην Εκκλησία".
[Κ 154]


(Ανθολόγιο Συμβουλών, ΆγιοςΠορφύριος, εκδ. Ι. Μονή Μεταμορφώσεως,
Μήλεσι, σελ.252)

katafigioti

lifecoaching